Rejsebeskrivelse fra Thailand

Tags: rejsebeskrivelse thailand, Thailand rejsebeskrivelse, Koh Chang, rejser til thailand, Jytte og Bjørn Larsen

Tilbage til Thailand Forsiden                                                                                                              Tilbage til Startsiden Startsiden

Rejseperiode: 24.1.-9.2.2015

Vores tur til Thailand og Cambodia var en pragtfuld og oplevelsesrig oplevelse. Som udgangspunkt bestilte vi en tur til Koh Chang gennem Star Tour. Selvom det egentlig skulle forestille at være en charterferie, var vi på egen hånd, for vi fløj med rutefly og sørgede selv for flyskift og det hele. Dog kom der en agent fra deres samarbejdspartner Evolution Tours og hentede os i Trat for at køre os til hotellet på Koh Chang. Vi var de eneste danskere, der skulle dertil.

Grunden til, vi valgte Koh Chang, var, at man derfra nemt kunne komme til Cambodia, samt, at denne ø ikke var helt så turistet, som mange af de andre øer, f.eks. Phuket og Koh Samui. Det fortrød vi heller ikke. Især vores tur fra Koh Chang videre ud til en fjerntliggende ø, som var rigtig smuk og fredelig. Den havde helt postkortagtige bounty strande! (Billedet til højre)

Hvor drømme vokser…                                                                 og bliver til virkelighed på en bounty strand!

Lørdag 24. januar - afrejse

Vi var rigtigt mange timer undervejs. Vi stod op lidt i 7 til snevejr, så Bjørn måtte ud at skovle sne, inden vi skulle afsted. Vi tog bybussen ud til lufthavnen, for vi skulle først hjemmefra kl. halv 9. Der var ret koldt, så vi glædede os til at komme ned i varmen. I lufthavnen kom vi i snak med en mand, som vi syntes, vi havde set i fjernsynet, men kunne ikke lige placere ham. Det var  Rune Klan. Han var vældig flink.

Vi var rigtigt omgivet af kendte mennesker, for på flyet til Bangkok kom vi til at sidde ved siden af Peter Larsen, ham, som bl.a. har spillet Ridelærerinden Erna Iversen i TV-shows med Hans Otto Bisgaard. Han var en festlig fyr. Lige for tiden optrådte han sammen med Anne Marie Helger, og de drog på turne med deres show.

Thai Airways flyet, som var en Boing 777-300, var næsten fyldt op. Der er plads til næsten 400 passagerer. Der var 72 rækker og 9 sæder på tværs.

Der var god service ombord, men det var en lang tur. Vi fløj kl. 14 og var fremme ca. halv 7 lokal tid, dvs. det tog næsten 10 1/2 time. De er 6 timer foran os i Thailand.

Søndag 25. januar – Ankomst

Da vi kom til Bangkok lufthavn, den flotte og store Suvarnabhumi lufthavn fra 2006, skulle vi først igennem immigrationen. Det tog ikke ret lang tid, for vi var nogle af de første fra flyet, der kom derhen. Bagefter fik vi vores kufferter og skulle op på 4. sal for at aflevere dem. Vi havde heldigvis fået boarding kortet i København, så det tog ikke ret lang tid. Derefter skulle vi finde gaten med flyet til Trat, som ligger i Sydthailand ikke ret langt fra Koh Chang, som var vores endelige destination.

Det var et propelfly, vi fløj med. Flyselskabet hedder Bangkok Air, som er privatejet. Det ejer også lufthavnen i Trat. Flyet var farvestrålende dekoreret. Flyturen tog en time, og i Trat blev vi mødt af Star Tours agent, Evolution Tours. Vi var overrasket over, at der ikke var nogen andre danskere med i minibussen til hotellet, V.J. Searenity. Der var dog nogle svenskere. Men deres gæster til Thailand skal jo mange forskellige steder hen.

Vi kørte først ned til færgen til Koh Chang. Der måtte vi vente godt en halv time på færgen. Sejlturen tog ca. en halv time, og derefter tog det ca. 20 minutter at komme til hotellet. Der er ret bjergrigt på Koh Chang med snoede veje. Den er Thailands næststørste ø næstefter Phuket. Den er 30 km lang og 8 km bred. Tidligere var den et paradis for rygsækturister, men for nogle år siden begyndte man at bygge mange nye hoteller hernede, men der er dog ikke så overrendt som på f.eks. Phuket og Koh Samui. Vores strand Khlong Phrao er ret rolig.

Vores hotel er meget hyggeligt. Vores værelse er dejligt stort. Der er heldigvis også gratis wi-fi og gratis safety deposit box.

Vi ringede til Coco dee Bo tours, som vi havde været i kontakt med hjemmefra, for at bestille en tur til Cambodia på tirsdag, så vi aftalte, at Colin skulle komme ud på vores hotel kl. 17 med bekræftelse samt få pengene for turen.

Færgelejet på Koh Chang

Her i Thailand sætter man som regel skoene uden for døren, så der stod henne ved receptionen, at man skulle tage skoene af, inden man gik derind. Deres hilsen er også anderledes, den hedder wai og laves med samlede håndflader foran brystkassen, mens man bøjer hovedet.

Da vi havde pakket lidt ud, gik vi en tur langs stranden. Der var nok over 30 grader, og vandet var i hvert fald 28 grader. Der var 2 flodmundinger ved stranden. Den første kunne vi godt passere, men den anden så ret dyb ud, så den ville vi ikke prøve at gå igennem.

Vi var ude at bade 2 gange i det lune vand. Der er faktisk ingen bølger. Vi var blevet lidt sultne efterhånden, så vi fandt en lille strandcafe, hvor vi fik kokospandekager og kaffe. Det smagte godt.

Colin kom kl. 17, så vi bestilte både turen til Cambodia samt en tur med speedbåd til en fjern idyllisk og meget lidt turistet ø, hvor vi havde bestilt 3 overnatninger.

Vi gik ned på stranden ved vores hotel kl. 18. De havde sat borde næsten ud til vandkanten, så vi fandt et bord der, hvor vi sad og spiste i den lune tropenat. Der var helt stille vejr og lidt musik i baggrunden. Det var rigtigt hyggeligt. Vi fik en thailandsk ret med rejer m.m. i sur/sød sauce. Det smagte godt. Vi fik en øl dertil, for vi havde ikke lyst til vin i varmen.

Vi skrev lige en mail til børnene, for der var wi-fi forbindelse, selvom det var næsten helt nede ved vandet, vi sad.

Vi gik tidligt i seng, for vi havde jo ikke sovet ret meget i flyet, så vi var trætte.

Mandag 26. januar – Gåtur i byen m.m.

Vi sov ikke særligt godt i nat, både på grund af varmen og fordi vi ikke helt har vænnet os til tidsforskellen. Det hjalp dog, da vi åbnede altandøren. Det larmede for meget at have vores air condition i gang.

Vi stod op ca. halv 8. Vi satte os tæt ved stranden for at spise morgenmad. Morgenmaden her er dog ikke noget særligt. Der var spejlæg, toastbrød, skinke, små pølser med kål. Derudover var der marmelade samt frugt. Det var det... Dog selvfølgelig også kaffe og juice samt mælk.

Efter morgenmaden gik vi en tur. Vi gik op i byen, som strækker sig rimeligt langt med masser af butikker og restauranter, det hele for turisterne. Der ligger et lille supermarked, når man går til højre oppe i byen, ca. 10 minutters gang fra vores hotel. Lidt før byen så vi et lille bedested med bl.a. en statue af en buddhistisk gud. Sådanne bedesteder var der mange af i byen. De er meget flotte.

Vi gik videre ud af byen, hen til Kai Bae stranden. Den var ikke særligt lang, men med meget roligt vand.

Derefter gik vi videre. Det var dog ikke så nemt at gå langs vejen, for den er ret smal, og man skal også være opmærksom på, at der er venstrekørsel. Der var nogle ret stejle stigninger, for der er meget kuperet på Koh Chang. Efter et stykke tid kom vi til et flot udsigtspunkt, hvor vi mødte en ældre schweizer og hans thailandske kone ... eller hvad nu hun var. Vi har i hvert fald set mange europæiske mænd sammen med thailandske kvinder hernede.

Et fotostop                                                                Gadekøkken

De tilbød at køre os ned til Lonely Beach, for der var for langt at gå, og der var også mange stigninger videre ad vejen. Lonely Beach var en ret lang strand, men ikke bedre end vores, Klong Phrao stranden. Vi kunne se, at der var mange rygsækturister der. Det var ret simple hytter, de boede i. Det kunne godt virke lidt rodet, og de fik sig vist en del øl, for der lå masser af tomme dåser i poser. Vi spurgte et par stykker om vej ud til hovedvejen, og de så lidt berusede ud.

Vi gik op til vejen for at tage en taxa. De kaldes songthaew og er mindre pickup biler, hvor man sidder på ladet på 2 sæderækker. Det kostede kun 100 baht at komme tilbage til byen Klong Phrao. Det er ca. 20 kr., så det er meget billigt.

Nede i byen købte vi en god myggespray, bl.a. til at tage med til Cambodia. Desuden købte vi lidt brød samt tomater og bananer. 6 bananer kostede 25 baht, dvs. ca. 5 kr. Måske er det turistpriser... Men dog ikke særligt dyrt.

Over middag gik vi en tur langs stranden og badede også i det rolige og varme vand. Det er en meget børnevenlig strand, for man skal meget langt ud, før det bliver dybt, især når der er lavvande. Resten af eftermiddagen slappede vi af ved poolen. Det er faktisk et fredeligt område, med ikke særligt mange turister. Vi fik også at vide, at især russerne har svigtet Thailand i år på grund af krisen og rublens fald. Men alligevel mødte vi dog mange russere.

Vi gik hen i byen for at spise. Vi fandt et lidt lokalt sted, hvor vi fik thairetter. Bjørn fik en ret med blæksprutter og grønsager, og jeg fik en ret med noget andet fisk og grønsager. Vi havde sagt, at det ikke skulle være for krydret, men det var alligevel ret krydret, så det var godt, vi havde fået en stor øl hver til at skylle det ned med.

Ovre på den anden side af vejen ved et hotel var der ildshow. Det så godt ud. Det har de meget af. Da vi kom tilbage til vores hotel, var der også ildshow der, nede på stranden.

Klong Song templet                                                                                 Klong Phrao Beach – Koh Chang

Vi pakkede de ting, vi skulle have med til Cambodia, inden vi gik i seng.

Du skal klikke HER for at læse og se billeder fra Cambodiaturen

Fredag 30. januar - Afslapning

Nu fortsætter beskrivelsen fra opholdet i Thailand:

Efter morgenmaden gik vi op i byen og bestilte en ørundtur til dagen efter. Vi skulle give 800 baht hver incl. frokost - ca. 160 kr. Det er billigt.

Bagefter købte vi lidt frugt og kiks i et lokalt supermarked. Det er sjovt at se, hvilke varer de har sådan et sted. Det er nogle helt andre end i Danmark.

Resten af dagen stod den på afslapning.

Om aftenen gik vi op i byen for at spise aftensmad. Vi fandt et hyggeligt sted, hvor vi fik fiskeretter, jeg grillet laks med pommes frites og grønsager, så for en gangs skyld var det ikke thaimad. Bjørn fik en red snapper med masser af grønsager i sur/sød sovs ovenpå. Vi fik som sædvanligt en stor Chang øl, som er en lokal øl.

Da vi kom tilbage ved godt 8 tiden, gik vi ned på stranden, hvor der var ildshow. Det er der vist hver aften. Det så godt ud.

Lørdag 31. januar - Ørundtur

Vi blev hentet halv 9 til vores ørundtur. Vi skulle køre i en songthaew, en pickup, men det var også ok, for så luftede det lidt. Vi var i alt 9 personer med på turen, bl.a. et par fra Ukraine, som vi kunne genkende fra Cambodia. De var med den samme minibus som os tilbage fra Cambodia til Koh Chang, så det var lidt pudsigt. De kunne godt snakke lidt engelsk, men der var også 3 russere med, som ikke kunne snakke engelsk. Derudover var der et par med fra Holland, så vi var en blandet flok.

Første stop var et buddhistisk tempel, som hed Klong Song. Det lå helt oppe nordpå. Det var rigtigt flot. Derefter kørte vi ned ad østkysten, hvor der ikke er ret mange hoteller, for der er ikke nogen flotte strande. Der så vi også et tempel, Salakphet templet. Det var større end det første.

Næste stop var et mangroveområde. Der var blevet lavet en træbro ind i området, så man rigtigt kunne se mangroven. Det var imponerende.

Derefter skulle vi ind at se et vandfald, stadigvæk på østkysten. Det hed Than Ma Yom. Det var lidt besværligt at gå derhen, for der var mange sten, og nogle af dem var ret glatte, især fordi det havde regnet om morgenen. Det var første gang, vi oplevede regnvejr hernede. Vi skulle holde fast i et reb på noget af strækningen for ikke at falde. Henne ved vandfaldet kunne man bade, men det gjorde vi ikke. Nogle i gruppen gjorde det dog. Hollænderen, som var meget stor, forsøgte at gå over på den anden side, men gled og faldt i vandet, så han blev fuldstændigt våd, og hans mobiltelefon tog skade. Heldigvis slog han sig ikke ret meget.

Vi kørte helt ned til det sydligste punkt, inden vi vendte om og kørte samme vej tilbage, for man kan ikke køre hele vejen rundt på øen.

Vi spiste frokost nede ved en flod i byen Chai Chet, som ligger på vestkysten lige i nærheden af vores strand Khlong Phrao.

Derefter kørte vi hen til Klong Plu vandfaldet, som var lidt mere tilgængeligt. Det er det eneste vandfald på vestkysten. Det var højere end det andet, men vandfaldene her kan slet ikke måle sig med dem i f.eks. Norge og Island. Her kunne man dog også bade, og det gjorde et par stykker.

Næste stop var et elefanthus, hvor de har de elefanter, de bruger til elefantridning. Koh Chang, som egentlig betyder ”Elefantøen”, er kendt for sine elefanter, og man ser elefant-figurer overalt og i alle mulige afskygninger. Selv buksbommene ved vores hotel er klippet, så de forestiller elefanter. Man kunne købe bananer der til at give elefantungen.

Sidste stop på turen var det sydligste punkt, Bang Bao. Derfra går der både til mange andre øer, så der var et kæmpestort moleområde, som var fyldt med butikker og spisesteder. De solgte alt muligt mærkeligt.

Vejen dertil var meget kuperet. Også i den nordlige del af øen er der en del bjerge.

Vi var hjemme kl. halv 5. Efter at have taget en kop kaffe gik vi en tur langs stranden og var ude at bade. Der var lavvande, så man skulle gå langt ud. Det var forfriskende efter den lange køretur. På vej tilbage mødte vi det eneste danske par på hotellet. Det var deres sidste dag hernede. De sagde, at den første uge havde der ikke været så varmt. Det var mere behageligt.

Vi spiste på en af restauranterne på stranden. Vi fik red snapper med bagt kartoffel og en majskolbe. Det smagte godt. Der var ildshow et kvarters tid ved 8-tiden. Det var 2 drenge eller unge mænd, som udførte det.

Søndag 1. Februar - Afslapning

Efter morgenmaden gik vi hen for at hæve penge, så vi havde til resten af turen. Vi købte også nogle bananer og brød. De thailandske bananer er meget små, men smager godt.

Resten af dagen stod på afslapning.

Mandag 2. februar – Afrejse til øen i det fjerne..

Jeg vågnede med tynd mave og kvalme allerede ved 10-tiden i går aftes, så jeg tog en Imodeum plus og en igen senere på natten. Jeg kastede også op og var nok oppe 5 gange i løbet af natten, så det blev ikke til meget søvn. Måske skyldes det noget salat, vi har spist.

Vi stod op kl.7, for vi skulle til en fjern lidt besøgt ø med smukke bounty strande! Jeg spiste næsten ingen morgenmad, men havde det ellers nogenlunde.

Vi skulle hentes kl. 8.40, men blev først hentet kl.. 9 i en pickup truck for at køre til Bang Bao, hvor speedbådene sejlede fra. Der var også dansk familie med, som havde deres 2 døtre på ca. 8-10 år med.

Vi skulle sejle i en stor speedbåd, heldigvis med overdække.

Efter halvanden time kom vi til vores hotel på en pragtfuld ø! Vores hytte D1 lå lige ud til stranden, kun 30 m fra en flot palmeomkranset strand. Det er meget idyllisk, og der er ikke særligt mange turister her. Der er ingen butikker eller strandsælgere, og restauranten er også meget simpel. D-hytterne er de dyreste og mest luksuriøse. Bl.a. er der køleskab og air condition. De kaldes også VIP bungalows. Der er kun vifte i de andre, men vi har nu heller ikke brugt vores air condition.

Vi ankom kl. 11, så vi gik en lille tur langs stranden, inden vi spiste lidt frokost. Derefter hvilede jeg i en af liggestolene, som stod på verandaen. Der er dejlig skygge der indtil ca. kl. 3.

Om eftermiddagen fik vi en kop kaffe i restauranten, en lidt simpel og rustik restaurant, men alligevel hyggelig. Der var Wi-fi herovre, i restauranten, så det var dejligt. Vi så vejrudsigten for Danmark, og der var en del frost for tiden, og også lidt sne. Så var det dejligt at gå hernede i varmen, selvom vi ind imellem syntes, det var lidt for meget. Vi kunne se, at personalet havde travlt med at kontrollere deres smartphones, når de ikke var i gang med at arbejde.

Vi købte en øl og cola henne i mini-markedet. Det var et "mini" marked i ordets bogstaveligste forstand, med et meget lille udvalg af varer, næsten kun lidt drikkevarer. Da det blev mørkt, sad vi  på verandaen med den flotte udsigt over vandet med palmerne i silhouet. Vi synes, det her sted er noget af det flotteste, vi har boet på, ikke komfort-mæssigt, men der er virkelig fred og ro, højst 20-30 mennesker på stranden og svajende kokospalmer langs hele stranden, samt turkis-farvet roligt vand.

Tirsdag 3. februar – Gåtur til andre strande

Vi fik en rigtig god søvn i nat, men det var også tiltrængt. Der var heller ikke så varmt i vores hytte her som på hotelværelset på Koh Chang, og der var helt stille. Vi vågnede halv 5, og jeg troede, at klokken var halv 7, så Bjørn stod op for at tage et billede af månen, der stod flot derude.

Han gik dog i seng igen, og vi stod først op lidt i 7.

Morgenmaden lignede lidt det på Koh Chang. Der var dog lidt mere at vælge imellem, bl.a. tomater og agurker, men det turde jeg ikke spise. Jeg ville ikke risikere at få dårlig mave igen.

Mod fjerne øer

Efter morgenmaden gik vi hen til en anden ensom strand. Vi fik at vide, at der var ca. 3 km derhen, men der var højst 2, så det tog ikke mere end ca. 20 minutter at gå derhen. Det var dog ret hårdt, for der var varmt at gå langs vejen, for man kunne ikke gå langs stranden, og der var også lidt kuperet. Der stod en del gummiplanter på strækningen, og vi så lokale huse. De var lidt primitive.

Det var en flot strand med palmer helt ud til vandet. Vi tilbragte nogle timer der med at bade og ligge på stranden.

Derefter gik vi op til et lille hotel, som lå lidt højt med udsigt ned over bugten. Der var rigtigt flot. Vi fik en kop te og en is, for vi trængte til lidt koldt at spise. Det var flot at sidde der og kigge ud. Senere gik Bjørn ned til deres badebro og tog en dukkert.

Omkring kl. 1 gik vi tilbage til vores hotel. Vi svedte en del, men heldigvis var der ikke så langt. Vi slappede af resten af dagen og fik også sendt et par mails til børnene. Vi kan se, at mange tager hertil for at dykke, for der er et dykkercenter ved alle hotellerne her.

Vi spiste på vores hotel. Der er nu heller ikke ret mange restauranter at vælge imellem her. Vi fik en fisk med hvidløg, men den var nu lidt tør. Den var lidt en skuffelse.

Onsdag 4. februar - Afslapning

Efter morgenmaden gik vi en tur langs stranden både til højre og venstre. For enden af stranden ligger der også nogle hytter. Det ser lidt primitivt ud. Vi skulle gå over en bro for at komme dertil.

Bagefter gik vi til højre så langt vi kunne. Stranden er nok ca. 1 km lang, men helt ude til højre er der klipper i vandet.

Vi badede på vejen tilbage. Der er altid højvande om formiddagen.

Vi slappede af på verandaen et stykke tid over middag og gik senere ned for at bade igen. Vi mødte 2 danske kvinder på stranden. Det er de eneste danskere, vi har mødt på vores strand. De sagde, at mange af tjenerne er fra Cambodia, og at de tjener ca. 600 kr. om måneden. Så tjener en rengøringskone nok kun 400 kr. om måneden. Drikkepenge er derfor en vigtig indtægt for de ansatte.

Torsdag 5. februar – Tilbage til Koh Chang

Da vi havde spist morgenmad, gik vi en lille tur langs standen og badede, inden vi gik hjem og satte os på verandaen, inden vi skulle pakke og checke ud. Vi skulle med båden kl. 12.

Båden kom lidt over 12. Der var en del, der skulle med fra vores hotel. Det tog næsten 2 timer, selvom det var en speedbåd. Der holdt taxier klar i Bang Bao, og vi var på hotellet lidt over 2. Det var ok at komme tilbage, men Koh Chang kunne slet ikke måle sig med den fjerne/idylliske ø, som vi lige havde været på i en 4 dage,- hvad angår klart vand, smukke omgivelser og en ro der er en lise for sjælen!

Vi gik en tur langs stranden og slappede ellers af. Der var en meget smuk solnedgang. Ellers har der tit været lidt diset, når solen gik ned, så man ikke kunne se den.

Vi spiste på en restaurant på stranden, som hed Mandalay. Vi valgte red snapper med sur/sød sauce. De har altid frisk fisk på restauranterne nede på stranden, og man kan se dem i en montre og vælge den, man gerne vil have. Der var lidt mere vind end de andre aftener, så jeg kunne godt have brugt en trøje.

Fredag 6. februar og lørdag 7. februar – afslapning

Disse sidste 2 dage blev brugt på gåture langs stranden samt badning m.m.

Vi synes, temperaturen er faldet lidt de sidste par dage, så det er faktisk dejligt. Det har heller ikke været helt så varmt at sove.

Søndag 8. februar - hjemrejse

Så er det hjemrejsedag. Vi gik først en tur langs stranden, og Bjørn var ude at bade. Jeg droppede at bade, for jeg var blevet forkølet, måske på grund af vores air condition, og ville ikke risikere, det blev værre, inden vi skulle ud at flyve.

Vi pakkede vores kufferter sidst på formiddagen og checkede ud kl. 12. Derefter gik vi op i byen og fik lidt at spise, for vi skulle først afsted ved 3-tiden.

Vi blev kørt i hotellets minibus. Det var kun os, der skulle med i bussen, men vi var henne at hente et svensk par på et andet hotel.

Vi var heldige at komme med færgen med det samme, og efter godt 20 minutters sejlads kom vi til fastlandet, og vi var i lufthavnen lidt før 4. Man kunne dog først checke ind kl. halv 5. Vi skulle flyve halv 7. Det er godt nok en lille lufthavn, med kun 3 fly om dagen. Den blev bygget i 2003.

Vi kunne kun checke bagagen ind til Bangkok. Det er fordi, det kun er en indenrigs-lufthavn. I lufthavnen var der gratis drikkevarer, snacks og slik, mens vi ventede på afgang. Det var fin service.

Vores fly var præcist, så vi fløj kl. halv 7. Det tog en time.

Vi skulle vente 5 timer i Bangkok lufthavn, så det var temmelig lang tid. Vi checkede ind, så snart vi havde fået vores kufferter. Der var check-in på 4. etage. Efter check-in skulle vi igennem både sikkerhedskontrol og paskontrol, hvor vi skulle aflevere udrejsekortet. Men det gik nu rimeligt hurtigt med at komme igennem.

Vi købte noget slik til pigerne og en kage til os selv for ikke at blive for sultne.

Mandag 9. februar – tilbage i Aalborg

Vi kom afsted til tiden, kl. 00.50. Heldigvis var Thai Airways flyet slet ikke fyldt op på hjemrejsen, så vi fik alle 3 pladser for os selv. Det var dejligt, for der var ikke specielt meget benplads. Det lykkedes os at sove lidt, men det var alligevel en rigtig lang flyvetur, 10 1/2 time.

Vi landede i København kvart over 6 i ca. 6 graders varme - heldigvis ikke frostvejr. Vores fly videre gik dog desværre først kl. 9.35, så vi kom til at vente 3 timer.

Vi landede i Aalborg ca. halv 11 og tog bybussen hjem. Selvom vi har haft en pragtfuld tur med masser af spændende oplevelser, var det nu også rart at komme hjem igen til de udsprungne vintergækker og erantis. Foråret er nok snart ved at nærme sig.