Cambodia forsiden                     Rejsebeskrivelse fra Cambodia      Tilbage til Startsiden

Tags: rejsebeskrivelse cambodia, cambodia rejsebeskrivelse, Angkor Wat, Siem Rep, Cambodia rejser, jytte og Bjørn Larsen Aalborg

Fortsættelse fra Thailandbeskrivelsen

Tirsdag 27. januar – Afrejse til Cambodia

Vi stod op allerede kl. 6 i morges, for vi skulle på vores 3-dages tur til Cambodia. Vi blev hentet kl. kvart over 7 af en minibus, så vi kunne ikke nå at spise morgenmad. I stedet fik vi en sandwich med. Vi var de første, der kom på, men i alt var vi vist 8, deriblandt et ungt norsk par. Generelt var det unge mennesker, der tog turen fra Thailand i bus, sikkert fordi det er en lang tur. Mange af dem var backpackere, som rejste rundt alene.

Vi kørte først til færgen, som skulle sejle os til fastlandet. Det var en ældre færge end den, vi sejlede med den dag, vi kom. Den sejlede til et andet færgeleje end det, vi sejlede fra den første dag. Vi så nogle små fiskerbåde på vejen over.

Landskabet ændrede sig en del undervejs. Vi så mange gummiplantager, ananas og bananer, og der var også sukkerrør.

Grænseovergangen i Poi Pet                            Hovedindgangen til Angkor Wat

Vi holdt en pause efter et par timer, så vi kunne strække benene. Hele turen til grænsen ved byen Poi Pet tog ca. 6 timer. Vi skulle have lavet visum, og hele den procedure samt paskontrol m.m. var noget af et gedemarked og tog ret lang tid. Der var mange formularer at udfylde og få stemplet. Men efter godt 2 timer kunne vi fortsætte.

Inde i byen var der et mylder af biler, scootere og cykler. På en del scootere sad der en hel familie med far, mor og 2 små børn. Der var også scootere med en trækvogn bagefter til varer. Mange mennesker havde en slags hat med klapper, som dækkede en del af ansigtet. Det var for at beskytte mod støv og snavs. Nogle havde også maske på. Det har de også i Thailand.

Vi kørte først med en større bus til en busterminal uden for byen. Der skiftede vi til en minibus, hvor vi var 5 personer, som skulle til det samme hotel, bl.a. de 2 nordmænd samt en franskmand. Han kunne dog kun snakke fransk, så ham kunne vi ikke kommunikere særligt meget med, selvom jeg kunne mærke, at der efterhånden dukkede flere og flere franske ord op fra hukommelsen. Guiden, som havde hjulpet med visum, forlod os der. Vi vekslede lidt baht til Riel, som er Cambodias valuta. Vi kunne dog godt have klaret os bare med US dollars, som vi også havde taget med.

Børn i uniformer på vej hjem fra skole              Typisk landbrug på pæle. Rismarker i det fjerne

Det tog ca. 2 1/2 time at køre til Siem Reap. Det var et fladt landskab med mange græsmarker, hvor der græssede køer og bøfler. Vi kunne godt se, at Cambodia er et fattigere land end Thailand. Der var også hø på nogle af markerne, og da vi kom nærmere Siem Reap, var der en del rismarker. Ca. 80% af landet er landbrugsområde. I byerne og langs vejen så vi mange små boder med frugt og andre ting. Vi så rigtigt mange skolebørn komme cyklende på vej hjem fra skole. De havde skoleuniformer på. Alle børn går i skole en halv dag, hvilket er gratis. Desuden findes der privatskoler, hvor man kan betale for, at børnene går længere tid i skole.

Mange af husene var bygget på pæle, måske for at beskytte mod slanger og andre dyr. Men sikkert også, fordi vandet står rigtigt højt i regntiden, som starter omkring april/maj.

Vi ankom til vores hotel, Hangtep Hotel, ca. halv 6. Det lå lidt i udkanten af byen og var udmærket. Vi fik et glas juice, og en guide fortalte os lidt om turen dagen efter.

Vores tur inkluderede mad, så vi gik op i restauranten kl. 7 for at spise aftensmad. Vi fik faktisk 4 retter. Det var lidt ligesom kinesermad, med en rigtig god suppe lavet med kokosmælk. Desuden fik vi en kold grøntsagsret med lidt fisk samt også en varm ret med masser af grønsager. Der var selvfølgelig også ris til. Det har vi fået hver dag, også i Thailand. Desserten var vandmelon og banan.

Onsdag 28. januar – Angkor Wat m.m.

Vi stod op lidt i 7, for vi skulle køre 8.20 for at komme på vores tur til Angkor Wat m.m. Morgenmaden skulle vi have helt oppe på 4. sal, hvor der var en flot udsigt hen over byen. Dog så vi ikke solopgangen, som skulle være rigtigt flot ifølge tjeneren. Solen stod op allerede kl. halv 7. Den går ned ca. halv 7 om aftenen.

Bagindgangsporten til Angkor Wat

Morgenmaden her var heller ikke noget særligt. Der var toastbrød og æg samt skinke, pølse og marmelade. Der var også ris og nudler eller noget i den retning, men det havde vi ikke lyst til at spise om morgenen. Der var en del asiater på hotellet, og de synes sikkert, det er dejlig morgenmad.

Vi var 7, som skulle på vores tur, for i dag fik vi selskab af et ekstra par foruden dem, vi rejste herover sammen med. Det var et par fra Shanghai, men manden var dog fra Tyrkiet, en vældig festlig fyr, så vi havde en sjov tur. Vi snakkede også meget med parret fra Norge. Det var en ny guide og chauffør, vi havde i dag.

Vi kørte igennem Siem Reap by, som er en stor by. Det skyldes især, at den ligger tæt ved Angkor Wat. Folk var på vej på arbejde i bil, på scooter eller på cykel. Der er flest scootere, og færdselsreglerne er der ikke ret mange, der overholder.

Det tog ca. en halv time at køre ud til Angkor Wat. Der var rigtigt mange turister, de fleste af dem asiater. Guiden fortalte, at der kommer mange turister fra Sydkorea, Kina og Japan, men det tager jo heller ikke ret lang for dem at flyve dertil. Der er en lufthavn ved Siem Reap, så mange kommer den vej dertil. Der kommer også mange russere, eller det har der i hvert fald gjort.

Angkor Wat var et imponerende syn. Det er et tempelkompleks ved byen Angkor. Det blev bygget til Kong Suryavarman 2 i begyndelsen af det 12. århundrede som hans statstempel. Udenom templet lå hovedstaden, bestående af nu forsvundne træbygninger. Som det bedst bevarede tempel i området er det det eneste tempel, der har bibeholdt sin religiøse betydning op til vores dage, først som hinduistisk tempel og senere som buddhistisk tempel.

Templet har undergået en omfattende restaurering siden det blev kendt i den vestlige verden i 1857, og da det er på Unescos verdensarvliste, støtter Unesco med penge til restaureringen.

Ta Prohm i Angkor Thom                               Flere hundrede år gamle rødder gennemborer templet.

Bagefter kørte vi hen til et andet kendt område, Ta Prohm, som ligger i Angkor Thom, også et buddhistisk tempelområde. Der er de gamle træers rødder gået op gennem bygningerne og har ødelagt dem. Det var et meget specielt og imponerende syn. Træerne er ca. 400 år gamle, så deres rødder var kæmpestore.

Vi gik rundt i området ca. en time. Så var det blevet frokosttid, og vi kørte hen til en restaurant i nærheden, hvor vi fik dejlig cambodjansk mad. Det var forskellige retter, både suppe, forårsruller og wokmad med masser af grønsager og lidt kylling, og frugt til dessert. Det smagte godt.

Efter frokost kørte vi hen til endnu et område i Angkor, som hed Bayon. Det er et af de mest populære templer i Angkor og ligger i centrum af Angkor Thom. Det er berømt for de kæmpestore smilende ansigter af sten. Templet har ca. 50 tårne, og på hvert tårn er der 3 eller 4 af disse kæmpestore smilende ansigter.

Næste programpunkt var en sejltur på Asiens største sø, Tonle Sap. Det er dels en sø og dels en biflod til Mekong-floden og således en integreret del af Mekongflod-systemet. Den er 120 km lang. Sommerens monsunregn får søen til at blive fire til seks gange større under regntiden end under tørtiden. Den udnyttes til dyrkning af ris, og der er flydende boliger på søen. På vej derud så vi nogle marker med masser af lotus blomster. Dem bruger de bl.a. til at ofre til Buddha, og de spiser dem også. Vi kom også forbi nogle meget fattige kvarterer, hvor de små huse /hytter var af træ eller blik. Generelt er Cambodia et fattigt land, som endnu ikke er kommet på fode efter Pol Pots styre fra 1974-1979, hvor over 2 millioner mennesker blev dræbt.

Vi skulle sejle i en slags pram med dække over. Det var en interessant tur, hvor vi så fiskere kaste net ud fra bredden, og der var husbåde langs floden med flydende små butikker. Da vi kom længere ud, var der en hel flydende by med ca. tusind mennesker, mest vietnamesere, som levede af fiskeri og lidt handel. Der var også en flydende skole.

Børn fanger fisk på Asiens største sø, Tonle Sap                                                                     Fiskerne bor i flydende bådhuse

Vi lagde til ved et stort "hus"' hvor der bl.a. var en krokodillefarm. De opdrætter dem for at bruge skindet til tasker m.m., som bl.a. russerne køber. Desuden var der en souvenirbutik og en lille restaurant. Vi mødte et ældre dansk par der. Ellers har vi ikke set nogen danskere i Cambodia, og også ret få på Koh Chang.

Vi var tilbage på hotellet ca. halv 5, så der var tid til at få en kop kaffe og sende mails til børnene. Der var elkedel og kaffe på værelset. Det var der også på hotellet på Koh Chang.

Vi blev hentet kl. halv 7 igen, fordi vi skulle ind at se et cambodjansk danseshow samt spise buffet. Det var en kæmpestor restaurant med omkring 1000 gæster, næsten kun asiater.

Der var kaos i starten for at få mad, for der var overhovedet ingen køkultur, men det lykkedes dog at få fat i noget mad, og senere var der ingen problemer.Showet startede ca. kl. 7 og varede en time, så da klokken var 8, var det hele slut, så det var en kort aften.Vi var hjemme omkring halv 9. Vores guide sagde tak for vores besøg i Cambodia, og sagde, at selv om folk i Cambodia var fattige, var de glade. Det giver en noget til eftertanke...

Sælgere på Tonle Sap søen                                                            Cambodiansk folklore

Torsdag 29. januar – Køretur tilbage til Koh Chang

Det var tid til at køre tilbage til Koh Chang i dag. Vi havde fået at vide, at vi skulle køre kl. 8.30, men klokken blev 9, inden vi kom afsted. Vi var 8 i minibussen denne gang, for der var 3 russere med foruden os, parret fra Shanghai og franskmanden. Nordmændene skulle være der en dag ekstra.

Det tog ca. 3 timer at køre til grænsen, med et enkelt stop undervejs. Chaufføren kørte noget hasarderet ind imellem, og sikkerhedsseler bruger man ikke, så vi følte os ikke helt trygge. Men det gik fint nok.

Også denne gang var det besværligt at komme over grænsen, både med paskontrol og indrejse i Thailand, hvor vi skulle udfylde immigrationspapirer. Der var en lang kø ved immigrationen, så det tog i hvert fald et par timer at komme igennem. Denne gang var der også masser af backpackere.

Efter at have krydset grænsen blev vi mødt af en guide, som sørgede for at vi kom med en taxi hen til den restaurant, hvor vi skulle spise. Derefter kom der en minibus og hentede os. Den blev fyldt op, for der var en del andre, som skulle til Koh Chang, bl.a. nogle flere franskmænd og 2 engelske kvinder.

Nu lagde vi rigtigt mærke til, at der var mere fattigt i Cambodia, især byerne der så mere fattige og snavsede ud. Da vi kom ind i Thailand igen, så det mere rent ud, og de fleste huse var også pænere, selvom der også er fattigdom nogle steder i Thailand, især i den nordøstlige del af Thailand.

Det tog ca. 4 timer at komme til færgen, hvor nogle af gæsterne steg af, for de havde åbenbart ikke betalt for transport videre, selvom de troede de havde, så der var nogle diskussioner.

Færgen sejlede først halv 8, og sejlturen tog ca. 3 kvarter. Vi var hjemme på hotellet ca. kl. 9, godt trætte, efter at have været undervejs i 12 timer.