Tags: rejsebeskrivelse fra holland,
tulipaner Keukenhof,
Rejsebeskrivelse Holland,Amsterdam, Delden, Giethorn, Nilles rejser |
Tilbage
til
Keukenhof, verdens største
blomster/tulipanpark - 32 hektar.
De smalle huse i Amsterdam. man betalte ejendomsskat efter bredden.
KLIK
for at gøre billedet stort
Rejsebeskrivelse fra Holland 12.-16. april 2024
Vi havde i flere år ønsket at komme til Holland i april for
at se alle de flotte tulipaner i blomst, især verdens største blomsterpark
Keukenhof, så det besluttede vi os for at gøre i år. Vi valgte en 5-dages
busrejse med Nilles, for de har rigtigt mange rejser til Holland.
Fakta om Holland
Holland er lidt mindre end
Danmark, men har et indbyggertal på næsten 17 mio., så det er et af verdens
tættest befolkede land. Det skyldes bl.a., at der
i Holland bor mange mennesker fra de tidligere kolonier, som Holland har haft
mange af forskellige steder i verden. Mange hollændere stammer for eksempel fra
Indonesien og Surinam, som engang var hollandske kolonier.
Holland
er
for mange lig med vindmøller og smukke, farverige tulipanmarker. Det
lavtliggende land, der af samme grund også kaldes Nederlandene, er kendt for
sine cykelvenlige gader samt rækken af vigtige malere, som har haft stor
indflydelse på malerkunstens historie.
I hovedstaden Amsterdam bor
der ca. 1 mio. mennesker.
Fredag 12. april -
Afrejse
Vores rejse startede fredag
morgen 7.10 fra Musikkens Hus i Aalborg, og der var opsamling ned gennem
Jylland. Vi var i alt 39 med på turen. Vores
rejseleder hed Lene og chaufføren Hardy.
Det
var en lang tur, men vi skulle også ind at spise morgenmad i Hedensted og
frokost i Neumünster. Desuden var der kø flere steder på grund af vejarbejde, så
vi var først i Delden kvart i 9, så vi skulle direkte ind til spisning. Vi sad
sammen med 2 par fra Hjørring, som var meget flinke.
Lørdag 13.april - Orkidepark m.m.
Vi
skulle først køre kl. 9, så vi kunne nå at gå en lille tur efter morgenmaden. Vi
kom forbi nogle haver, hvor både paradisæbletræer, magnolia, æbletræer og
rododendron var sprunget ud. Det er flere uger før end i Danmark.
Vejret var fint, sol og 16 grader om morgenen, og senere kom temperaturen op på
over 20 grader, så det var perfekt.
Lene
fortalte lidt om Holland på vejen. Der bor næsten 17 mio. mennesker på et areal
på størrelse med Jylland, så der er tæt befolket. Der bor dog ikke så mange i
det område, hvor vi kørte i dag, for det er et landbrugsområde. Landbrugsjord er
mange gange dyrere end i Danmark, fordi der ikke er så meget af det. Det er en
af grundene til, at en del hollandske landmænd er flyttet til Danmark.
For
at få mere land har man inddæmmet 20% hav. En trediedel af Holland ligger under
havoverfladen. Der er meget, meget fladt, og sikkert derfor er der masser af
cyklister, og masser af cykelstier.
Vi
kørte først til den store Orkidepark Pantropica i nærheden af Giethoorn.
Undervejs så vi en del tulipanmarker med masser af tulipaner, som snart skal
høstes, dvs. hovederne bliver kappet af, for det er løgene, man bruger til salg
til rigtigt mange lande. Vi var heldige med det her tidspunkt for turen, for
nogle gange er der nogle rejsende, som kommer for tidligt eller for sent, hvor
hovederne allerede er kappet af tulipanerne.
Fra
Orkidepark Pantropica i nærheden af Giethoorn
Vi
ankom til orkideparken efter ca. halvanden times kørsel. Det er et kæmpestort
overdækket område med orkideer og tropiske træer og planter. Der var varmt
derinde, tropisk klima. Udover orkideer og planter var der sommerfugle,
papegøjer, aber, fisk, skildpadder, flotte flamingoer og lamaer. Restauranten
derinde var flot udsmykket med ampler med kæmpestore hængepelargonier, fuchsia
og andre planter. Desuden var der en lille dam med åkander, så der var bare flot
og frodigt.
Vi
var i parken i knap 3 timer.
Bagefter kørte vi til Giethoorn, hvor vi skulle ud at sejle på kanalerne.
Giethorn er en mindre by, hvor der ikke må køre biler. Al trafik foregår til
fods, på cykel eller med båd på de mange kanaler, der er i byen. Man kalder byen
for Hollands Venedig.
Giethorn er en mindre by, hvor der ikke må køre biler. Den har mange kanaler.
Der
kommer rigtigt mange turister til byen, omkring 26.000 pr. dag. Vi var ude at
sejle på kanalerne en times tid. Vi var allesammen i den samme båd, en eldrevet
båd med overdække. Det gik nogle gange med sneglefart på grund af de mange både.
Der er ensretning, for ellers ville der blive trafikpropper. Nogle kunne dog
ikke helt finde ud af det.
Når
børnene kommer op i de højere klasser, kan de ikke gå i skole i byen, men må
cykle til en større by, måske 10-12 km væk. Hvis de vil læse videre, skal de
også til en større by, men mange vender tilbage efter studierne eller når de
bliver pensionister.
Man
må ikke sætte stakit ud mod kanalen. For at skærme lidt af mod nysgerrige
blikke, planter en del mennesker træer i espalier foran vinduerne. Dem så vi
rigtigt mange af.
Efter sejlturen kørte vi hjemad. Dog kørte vi først igennem Staphorst og Rouveen,
to meget specielle landsbyer og med en meget speciel byggestil.
Gårdene/husene er meget lange, fordi der ofte blev bygget et nyt hus i
forlængelse af det første, som regel med stråtag. De er meget maleriske, tit med
grønne skodder. ( Se billedet til højre)
Folk
er strengt religiøse (ortodoks calvinistiske) og et bevis på, at den hollandske
træsko ikke kun er en souvenir, men benyttes som fodtøj den dag i dag. Vi så et
par enkelte mennesker gå rundt i deres traditionelle dragter. Calvinisme er en
protestantisk trosretning og er opkaldt efter franskmanden Jean Calvin, som
levede i 1500-tallet.
Vi
spiste klokken 7 og fik carpaccio til forret, svinekæber til hovedret og en
dessert med mascarpone. Vi fik rigtigt godt mad hver aften, faktisk gourmet mad.
Efter aftensmaden gik vi en tur på godt en halv time - ca. kl. halv 9. Vi gik på
cykelstien, for der var ingen fortov, men skulle passe på cyklister, især da det
begyndte at blive mørkt ved 9-tiden. Mange har el-cykel, så man hører dem ikke,
og de har fart på. Der var pragtfuldt vejr, 20 grader.
Søndag 14. april - Keukenhof
I
dag skulle vi køre ca. 140 km for at komme til Keukenhof, verdens største
blomsterpark. Den ligger nær Lisse, ikke så langt fra Amsterdam. Undervejs så vi
mange udsprungne træer , og da vi kom til Lisse, så vi en del store
tulipanmarker med masser af forskellige farver tulipaner. De var rigtigt flotte.
Vejret var fint, da vi kom til Keukenhof, sol og 14 grader, så det var lidt
køligere end i går.
Keukenhof med 7 mio. tulipaner og 800 forskellige slags. Blomsterparken er 32
hektar stor.
Keukenhof betyder køkkenhave. Den er 32 hektar stor. Parkens navn refererer til
dengang, det var en køkkenhave ved Jacoba van Beierens slot i 1400-tallet. I
forrige århundrede lod baron og baronesse van Pallandt en park indrette i
engelsk stil, og det er den park, der i dag er grundlaget for Keukenhof.
Tulipanmarker på vej ud til Keukenhof
Vi
havde 3 timer til besøget derinde. Der var ekstremt mange mennesker derinde,
bl.a. fordi det var søndag, og den er kun åben 8 uger om året, fra sidst i marts
til midt i maj. Der er plantet 7 mio. tulipaner og 800 forskellige slags. Det er
meget flot arrangeret.
Vi
kørte hjemad kl. 2, men på hjemvejen kørte vi først hen til en bod ved vejen,
hvor vi kunne købe tulipanløg og andre løg. Derefter kørte vi videre til en
gård, hvor de havde osteri og lavede hollandske træsko. De havde 120 køer, som
de fik mælk fra til ostene. Det var nogle meget gemytlige mennesker, som
forklarede produktionen. Vi fik også smagsprøver på mange forskellige oste. Der
var en stor butik, hvor man kunne købe mange forskellige ting ud over oste og
træsko.
Klokken 9 gik vi en tur. Vi nåede ind til Deldens byskilt,
men vendte så om, for der var mørkt.
Tirsdag 15. april - Amsterdam
Vi
skulle køre halv 9 for at køre til Amsterdam. Vejret var nogenlunde i starten,
men da vi kom til Amsterdam efter et par timer, begyndte det at regne, og det
blev værre efterhånden.
Vi
blev sat af i nærheden af banegården og skulle gå op til det sted, hvor vi
skulle starte vores kanalsejlads. Vi havde dog først godt halvanden time på egen
hånd, for Lene måtte ikke guide os rundt i byen. De har ændret reglerne. Men hun
gik med os op til en central plads gennem gågaden, Damm, hvor bl.a. kongeslottet
lå.
Ved den centrale udflugtshavn.
Læg mærke til krogen øverst oppe, man hejste møbler etc. op med den.
Vi
fulgtes med et par fra Haverslev, og efter at have gået et lille stykke bestemte
vi os for at gå ind på en cafe for at få en cappuccino. Det var hyggeligt.
Man
skulle passe meget på cyklisterne, for de cykler meget hurtigt. Der er rigtigt
mange cykler i Amsterdam, faktisk flere end der er indbyggere, så det er et
problem at finde parkering til dem. Derfor er der også blevet bygget et
cykelparkeringshus.
Mange steder er husene meget smalle og høje. Det er for at spare ejendomsskat,
for man betaler efter bredden af huset. Vi kunne se, at der hang en krog foroven
på huset, og huset hælder lidt. Krogen bliver brugt til at hejse møbler op den
vej, og hældningen bevirker, at man ikke ridser facaden ved møbelhævningen, og
der ikke løber vand ned ad facaden.
Vi
var tilbage ved båden kl. 1 og startede sejlturen rundt på flere kanaler. Der
var en båndoptager, som fortalte om husene og kanalerne på dansk. De første
kanaler blev gravet i 1600-tallet. Og i 2010 blev det halvmåneformede kanalbælte
optaget på Unescos verdensarvliste.
Mange husbåde ligger langs kajerne
En af de utallige broer.
Jernbanegården i Amsterdam
Der
er godt 1500 broer i Amsterdam, så det er rigtigt mange.
De
har sat nogle jernstænger op ved kanten af kanalerne for at forhindre biler i at
falde i kanalen. Men på trods af det ryger der 3 i kanalen om ugen.
Vi
så nogle ret skæve huse. Det skyldtes, at man fjernede vandet omkring de pæle,
husene stod på, og så rådnede pælene, fordi der kom luft til dem.
Vi
kom også igennem nogle sluser, men de var ikke i brug i dag. Det var en flot
sejltur, også med de mange lysegrønne træer.
Der lå en del husbåde langs kanten. De blev i starten brugt
for at løse boligmanglen, men nu er de meget attraktive og dyre. Man betaler
både skat, el og vand ligesom for en lejlighed eller hus.
Vi sejlede en time og havde bagefter 2 timer til rådighed.
Det begyndte at regne meget, så vi gik ind i et stormagasin, hvor der var
restauranter og cafeer på 5. sal. Der fik vi en kop kaffe og et stykke
æbletærte, som Holland også er kendt for. Derefter gik vi lidt rundt og så nogle
af de dyre mærkevarer. Der var kun dyre mærker, Gucci, Louis Vuitton m.m.
Inden vi gik tilbage til mødestedet ved båden, gik vi en lille tur op i en lille
gade i udkanten af Redight District, men vi så dog ikke de prostituerede i
vinduerne, som området ellers er kendt for. Men der var mange forskellige små
sex-butikker, coffee shops (hvor de ryger hash) og cafeer af mange
nationaliteter.
Redlight District - her coffie shop
Tirsdag 16. april - Hjemrejse
Vi
skulle allerede køre kl. 7. Det regnede fra morgenstunden, og der var kun 8
grader. Der var regnvejr af og til undervejs og højst 10 grader hele vejen hjem.
Der var dog mere opklaring, da vi kom til Danmark. Der var ikke særligt meget kø
i Tyskland, kun omkring Hamborg.
Vi
var inde i Otto Duborg en times tid, og derefter kørte vi til Kløver Es i
Hellevad, hvor vi spiste meget sen frokost - klokken halv 4.
Vi
var i Aalborg kl. halv 10 om aftenen efter en lang dag. Men det har været en
rigtig god tur, og med gode rejsefæller og en dygtig guide Lene og ligeledes
chaufføren Hardy.
Jytte
og Bjørn Larsen
Aalborg
Tilbage til
|