tags: rejsebeskrivelse porto santo, Porto Santo, folkeferie, Madeira,     Rejsebeskrivelse Porto Santo, rejser porto santo, charterrejser madeira, Vila Baleira, portugal

Tilbage til STARTSIDEN                                           Tilbage til MADEIRA                                            Til billeder BILLEDER

Rejsebeskrivelse fra Porto Santo november 2014

I forbindelse med en rejse til Madeira i 12 dage sidst i oktober og starten af november 2014 tog vi på en endagstur til øen Porto Santo.

Vi skulle med færgen kl. 8. Vi blev hentet ved et busstoppested i nærheden af vores hotel kl. 7.15 og blev kørt ned til færgen sammen med flere andre.

Det var en ret stor færge, vi skulle med, men der var ikke ret mange med den. Det skyldes både, at turistsæsonen er ovre derovre, og at det ikke var weekend, for mange fra Madeira har et sommerhus på Porto Santo, som de tit tager over til i weekenden. Der er 9 km sandstrand, så det er noget, folk fra Madeira sætter pris på, for der er næsten ingen strande på Madeira.

Båden sejlede op langs Madeiras østkyst, og vi så bl.a. lufthavnens landingsbane, som var bygget på en slags betonbjælker, så det fra vandsiden lignede en bro. Den ligger helt ud til vandet. Da vi kom nord for Madeira, begyndte skibet at gynge en del, så jeg var glad for at have taget en søsygetablet. Det havde Bjørn ikke, så han blev lidt dårlig og måtte gå udenfor.

Da vi kom til Porto Santo efter 2 1/2 time, holdt der en minibus og ventede på os. Porto Santo ligger 37 km nordøst for Madeira og har et areal på 42 km2. Til sammenligning har Fanø et areal på 56 km2.

Gør kortet STORT - Klik på det!                        Båden fra Madeira                                                       Blomstrende bougainvillea

Vi blev kørt op til hovedbyen Vila Baleira, hvor vi blev tilbudt at komme på en ørundtur. Det tog vi imod. Den kostede 14 euro pr. person med guide. Det var firmaet Lazermar, som arrangerede turen. De andre gæster, som alle var tyskere, havde bestilt rundturen i forvejen, og nogle havde også frokost inkluderet.

Der bor i dag 5.000 mennesker på øen, men om sommeren, især i august, kommer der rigtigt mange turister, 17 fly om ugen fra Tyskland, England, Frankrig m.m.

Vi kom hele øen rundt på godt 2 timer. Øen er meget bar, hvilket skyldes, at da portugiserne kom til øen i 1418, begyndte de at fælde træerne for at bruge dem til redskaber, huse og brænde, og de genplantede ikke. Det begyndte man først for alvor på i 1927. Man plantede træer fra Libanon og Syrien, som kan tåle det tørre klima, bl.a. Aleppo-fyr, cypresser og korkege. En anden grund til, at øen er bar, var, at nogle søfolk i 1400-tallet satte en drægtig kanin ud i naturen uden at tænke på naturen. Kaninerne formerede sig med katastrofal fart og ødelagde økosystemet, så øens flora gik tabt.

Portugesisk 1400 tals skib                                                               João Goncalves Zarco                  Portugeserne fældede mange træer..

Det var faktisk et tilfælde, at Porto Santo blev opdaget i 1418 af kaptajnerne João Goncalves Zarco og Tristão Vaz Teixeira, der begge var i tjeneste under Henrik Søfareren. De kom ud af kurs på vej tilbage fra en skibsmanøvreringsøvelse og "ramlede" ind i Porto Santo. De kaldte den Porto Santo  (hellig havn), fordi den gav søfolkene læ og ly for den kraftige storm, der havde bragt dem på afveje.

Aleppo-fyr, cypresser og korkege plantes idag på                                                                                      Os ved Pico de Facho

bjergskråninger

Vores første stop var et højt udkigspunkt, Pico de Facho, som er godt 500 m højt. Der havde vi udsigt over hele kysten. Der er nogle vandreruter i dette område.

Derefter kørte vi ned til en gammel gård, som var blevet lavet om til museum. Vi så de gamle møbler og rummene i huset. Der var også en lille butik, hvor vi smagte den lokale vin og småkager. Vi købte en lille flaske vin, godt 20%.

Derefter gik turen videre mod Camacha, en lille by på den nordlige del af Porto Santo. Der var ret bart på vejen dertil. I Camacha findes der mange ferieboliger, som ejes af udlændinge, englændere, tyskere, franskmænd m.m. De koster fra ca. 100.000 euro.

Folk med gigt osv. tager til Porto Santo, fordi klimaet og sandet er så sundt. Det siges, at sandet kan hele knoglebrud hurtigere og lindre gigtsmerter. Denne helbredende energi skulle stamme fra magnetisme i en stor klippe, der forplanter sig ud i sandet. Der findes en del helseklinikker hernede, hvor de kan hjælpe med hudproblemer og andre dårligdomme.

Besøg hos landmand og vinavler

Vi så også øens lufthavn og golfbane, og også en lille privat fuglepark, hvor der var flotte papegøjer og andre fugle. Desuden kom vi forbi nogle gamle vindmøller, men også nogle nye Vestas møller. De satser meget på vindenergi, men de har også forsøg igang med at udvinde el af tang. Der er et stort anlæg nede ved havnen.

Midt på øen var der en fuglepark. En grøn oase.                                                                                      Stort golfområde er anlagt

Vi var tilbage i byen lidt over 1. Vi havde taget mad med, så vi spiste den på en bænk, inden vi gik ned til stranden og lagde os et par timer. Bjørn var også ude at bade, men jeg syntes, der var for mange bølger.

9 km flot strand

Parken i Vila Baleira                                               Hyggelige gader                                                       Columbus's hus

Omkring halv 4 gik vi op på torvet i byen, hvor der var nogle cafeer. Vi fik en kop kaffe og te samt et stykke kage. Derefter gik vi hen og kiggede på kirken og Columbus' hus, hvor han boede fra 1482, da han giftede sig med Filipa Moniz, barn af den italienske kaptajn Bartolomeu Perestrelo, der havde fået øen tildelt som len. Der var en model af et af hans skibe inde i huset.

Vi så også det moderne kultur- og kongrescenter, inden vi skulle samles op af bussen 17.15.

Kakler på kirken                                                                                                  Kirken

Skibet i kirken                                                                                                     De 12 disciple

Vi sejlede tilbage kl. 18 og syntes, det havde været en stor oplevelse at se Porto Santo. Vi snakkede om, at vi evt. kunne tænke os at bo nogle flere dage på øen engang.

Jytte og Bjørn Larsen

Aalborg

Tilbage til STARTSIDEN                                                                                                                                                         Tilbage til MADEIRA