Rejsebeskrivelse fra Sicilien 29. oktober-9. november 2015

Tilbage til

STARTSIDEN   Amalfikysten

Tags: rejsebeskrivelse sicilien, charterrejser sicilien, taormina, vulkaner, etna, vulkanen etna, italien, sicilien, palarmo, catania, flyrejser, rejsebeskrivelser, jytte og bjørn larsen, sicilien rejser, grupperejser, sicilien rejsebeskrivelse, mafiaen

Rejsebeskrivelse fra Sicilien 29.10.-09.11.2015

Nu var turen kommet til at se Sicilien, hvilket vi havde snakket om flere gange, at vi gerne ville. Som sædvanligt, når vi rejser uden for sæsonen, måtte vi tage rutefly, så det var en hel dagsrejse, men pyt, vi har jo masser af tid som efterlønnere, og vi skulle være væk i 12 dage.

Etnavulkanen er med sine 3340 meter Europas højeste vulkan.                   Fiskemarkedet i Riposto.

Torsdag 29. oktober - Afrejse

Vores tur til Sicilien startede kl. 10 i formiddags. Vi tog bybussen ud til Aalborg lufthavn, for det passede fint med afgangen til Amsterdam kl. 12.10.

Det har dog været en lang tur, for vi skulle vente 3 timer i Amsterdam og 2 timer i Rom, så det er noget omstændeligt at komme til Catania på Sicilien på denne tid af året, hvor der ikke er charterture dertil.

Rom lufthavn virkede lidt kaotisk og ikke særligt stor, men det lykkedes ret hurtigt at finde den rigtige gate til Catania, troede vi. De skiftede faktisk gate 3 gange, så det var ret forvirrende. Flyet var også forsinket. Faktisk blev det næsten en time forsinket, så vi sendte en SMS til den taxachauffør, som skulle hente os i Catania. Han fortalte os, da han mødte os, at det var meget normalt, at flyet var forsinket.

Vejret i Rom var fint, ca. 20 grader om dagen, så der kunne vi godt have brugt et par dage på sightseeing, men det må blive en anden gang.

Det tog godt en time at flyve til Catania. Der var næsten ingen turister med, mest italienske forretningsfolk, så stewarderne snakkede også italiensk til os først. De tog det næsten som en selvfølge, at alle var italienere. Dog blev alt i højttalerne også sagt på engelsk.

Catania lufthavn er ikke særligt stor, måske lidt større end Aalborg. Det var nemt nok at finde vores taxamand, som kørte os til hotellet, Casa Vacanze Stella Marina i Fondachello. Det kostede 60 euro. Det regnede hele vejen, og nogle steder var der kæmpe vandpytter.

Vi kom først til hotellet kl. halv 1, men vi havde givet besked om, at vi ankom sent.

Vi fik en dejlig stor lejlighed, nr. 8, 40 m2, med en kæmpestor terrasse med solvogne og stor parasol. Der er sol hele dagen. Der er også vaskemaskine.

Fredag 30. oktober – Gåtur til Riposto

Vi spiste morgenmad på terrassen, hvor der var en flot udsigt til Etna. Man kunne se toppen på det tidspunkt, med sne på toppen, men senere kom der skyer og torden deroppe. Der var dog fint vejr nede hos os hele formiddagen.

Efter morgenmaden gik vi ned og kiggede på stranden. Der er stille og fredeligt her i Fondachello, som byen hedder, og vi er de eneste gæster her. Der er i alt 18 lejligheder i komplekset, som er privatejet, men der er ikke meget aktivitet. Fondachello ligger ca. 30 km syd for Taormina.

Sicilien.                                                                    Fisker i Fondachello.                                               Fondachello.

Stranden er lidt stenet, men vandet er ca. 21 grader. Vi gik dog hurtigt op på vejen for at gå hen til Riposto hvor vi ville bestille et par ture. Vi fandt et bureau, som hedder Enjoy Sicily. Ejeren hedder Giovanni.

Det tog omkring halvanden time at gå derhen og godt en time tilbage. Der er rigtigt frodigt hernede, næsten ligesom på Madeira og i Sorrento-området.  Det sner aldrig, undtagen på Etna. Da vi kom i går aftes, var der 16 grader, og i dag var der omkring 21 grader, så det var perfekt.

Sicilien har godt 5 mio. Indbyggere, dvs. cirka det samme som i Danmark, men øen er lidt mindre end Jylland, så befolkningstætheden er noget større end i Danmark. Palermo, som er den største by, har ca. 1 mio. indbyggere, og Catania, som er den 2. største by, har ca. 300.000 indbyggere.

Avocado og granatæbler.                                                                             Appelsiner.

Vi købte nogle grønsager på vejen hjem. Vi ville også have været inde i et minimarked i Fondachello, men de holdt siesta, fra kl. 13 til 16, så vi måtte vente. Det viste sig senere, at de helt havde lukket butikken ned for sæsonen. Så der var slet ingen butikker åbne i Fondachello. Det er en meget død by uden for sæsonen, kan vi se. De nærmeste lidt større byer er Mascali, Giarre og Riposto.

Vi gik ud for at spise kl. 19, for det er først på det tidspunkt, restauranterne her i byen åbner, de få stykker der er her. Vi så ca. 4 restauranter i hovedgaden. Vi gik ind på en af de første, hvor vi fik en fiskeret og husets rødvin, en hel liter. Den kostede 6 euro, så det var billigt. Der kom ikke særligt mange gæster, men omkring kl. 21 kom der et helt selskab. Vi var de eneste turister derinde. Vi har faktisk næsten ingen turister set hernede. Nogle kigger på os, fordi vi går i shorts og tynde bluser, mens de har lange bukser og trøje på. De synes jo, det er lidt køligt, men for os er vejret som en god dansk sommer.

Lørdag 31. oktober – Gåtur til Mascali + stormvejr

Efter morgenmaden gik vi til Mascali for at købe lidt ind, for vi havde hørt, at der var mange butikker. Der var kun 2 km derhen. Der var en masse blomster, træer og frugttræer langs vejen, så det var rigtigt frodigt, næsten ligesom på Madeira, med Hawaiiblomster, appelsiner, avocado og granatæbler. Vi købte bl.a. noget frisk fisk i en fiskeforretning. Dem har de mange af hernede.

Flotte blomstrende træer i Fondachello.                                                 Nærbillede af det blomstrende træ.

På tværs af Hovedgaden hang der nogle hvide metal-figurer (se billedet). De var hængt op på grund af en religiøs fest den 6. november.

Om eftermiddagen slappede vi af på terrassen. Da vi havde fået eftermiddagskaffe, begyndte det at regne, og efter et stykke tid begyndte det både at regne og blæse en del, og lige efter vi havde sat fisken i ovnen, gik lyset ud over hele byen, så der var fuldstændigt mørkt. Heldigvis kom lyset tilbage i løbet af nogle få minutter.

Det var heldigt, at vi havde bestemt os for at spise herhjemme, for der var slet ikke vejr til at gå ud i aften. Det regnede i flere timer.

Vi prøvede at tænde for fjernsynet for at se, om der var nogle engelske kanaler, men de var allesammen italienske, så det opgav vi.

Det regnede og blæste meget hele aftenen. Det var faktisk storm, så vores havemøbler fløj rundt på terrassen.

Søndag 1. november – Storm og regn

Det har blæst meget næsten hele natten, så det var lidt svært at sove, især på grund af havemøblerne, der larmede. Det regnede også indimellem, og det gjorde det også til morgen, så der var ikke vejr til at gå ud.

Vi har annulleret turen til Etna i morgen, for det ville være for vådt at tage derop, så vi venter til onsdag. Derfor sendte vi en SMS til Giovanni, ejeren af Enjoy Sicily for at ændre det. Heldigvis var det ok med ham.

Vi havde ikke lyst til at gå ud i formiddags, for det blev ved med at regne og blæse. Men omkring middagstid holdt det nogenlunde op, så efter frokost gik vi en tur. Vi tog vores regnjakke på samt shorts og sandaler, for vi vidste, vi ville komme til at gå i vandpytter.

Det var lunt, ca. 19 grader. Vi gik ud af byen, mod Giardini Naxos. Der var sket rigtigt meget i løbet af natten, væltede træer og grene og affald, der var blevet spredt godt og grundigt og lå på vejen. Der var også kæmpestore vandpytter nogen steder, for vejen er ikke i den allerbedste stand. Vi gik også ned til stranden for at kigge på de kæmpestore bølger, der var. Det var rigtige surfbølger. Nogle sicilianere syntes vist også, det så fascinerende ud. Stormvejret kom sikkert fra Calabrien i Syditalien, for der havde det været meget slemt i week-enden, så vi i fjernsynet.

Vi gik et par kilometer ud ad vejen, hvor vi bl.a. så bananpalmer. Men på et tidspunkt kunne vi ikke komme længere på grund af for meget vand på vejen, så vi vendte om igen. Da var det også begyndt at regne en del igen. Vi gik ind i et gelateri (isbutik) på vejen hjem. De havde både is og kager, så vi købte en kage med hjem til eftermiddagskaffen. Sicilien er kendt for deres gode kager og desserter.

Vi gik ud for at spise omkring kl. 19. Det regnede, da vi skulle afsted, så vi måtte lige vente, indtil den værste byge var drevet over. Der var meget vand i gaderne fra nattens og dagens regnvejr, sikkert på grund af de ujævne og lidt dårlige veje, men måske også på grund af dårlige kloakker, så vi skulle passe på ikke at træde i de store vandpytter.

Vi gik ind på restauranten ved siden af den, vi var inde på den første aften. Vi bestilte 2 forskellige pizzaer, en Piccanta og en Capricchiosa (eller noget i den retning). De smagte godt. Desuden fik vi en siciliansk rødvin dertil, der hed Falde fra en vinbonde, der hedder Nicosia. Det var en Syrah drue. Den var god.

Da vi gik hjem, var det heldigvis holdt op med at regne.                                     Bølgerne stod som en mur mod kysten efter den voldsomme storm.

Mandag 2. november – Mascali

Det har også regnet og blæst i nat.

Efter morgenmaden gik vi en tur til Mascali, selvom der kom regn af og til, dog især i starten. Vi kunne ikke gå den vej, vi plejede på grund af kæmpestore vandpytter, så vi tog en anden vej. Den var dog længere, og vi gik ude på landet, hvor vi kom forbi forfaldne og forladte gårde samt appelsinlunde og store drivhuse. Vi kom ind i Mascali fra en anden side, men det var ikke nemt at gå der, for der var ingen fortove. Faktisk er der ikke ret mange fortove i de sicilianske byer, i hvert fald ikke i dem, vi så.

Vi fandt ud af, at der går bus fra Mascali til Taormina, for vi så et par stykker køre forbi os, så vi spurgte nogle italienere, hvor busstoppestedet var. Vi har ikke mødt ret mange, som kan snakke engelsk, så det er lidt af en udfordring, men det lykkes som regel at forstå hinanden. Folk her er vældigt flinke og hjælpsomme.

Vi hævede penge i automaten, inden vi gik hjem den rigtige vej. Det lykkedes at finde en vej, hvor vi ikke blev alt for våde om fødderne. Vi havde bare tæer og sandaler på, så det var ikke noget problem. Både fødder og sandaler kan tåle vand ....

Det var frokosttid, da vi kom tilbage, og over middag begyndte det at klare op.

Vi har ikke haft rengøring, mens vi har været her, og der har heller ingen receptionist været, så vi er virkelig os selv på hele området her. Så vi kan virkeligt se, det er fuldstændigt uden for sæsonen, især i dette område.

Sidst på eftermiddagen gik vi en lille tur ud ad vejen mod Riposto. Der lå ekstremt mange grene og affald på både fortov og vejen efter stormen i går og i forgårs, og der var også meget vand på vejen. Vi gik dog ikke så langt, for det var ved at blive mørkt. Det bliver mørkt omkring kl. 5, så det er næsten på samme tid som i Danmark. Det begyndte at regne lidt igen, men det var holdt op med at blæse.

Tirsdag 3. november – Taormina

Vi havde checket bustiderne på internettet – der var heldigvis gratis Wi-Fi i lejligheden - og fandt ud af, at den første Interbus (bussen til Taormina) gik kl. 8.35, så vi stod op ved 7-tiden, for det tager ca. 1/2 time at gå til Mascali.

Der var pragtfuldt vejr, da vi stod op, og toppen på Etna var helt fri for skyer, så man kunne se toppen og sneen. Man kunne også se røgen, der kom op bagved den.

Meget af vandet på vejene var forsvundet her til morgen, men der lå stadigvæk meget på vejen i nærheden af vores hotel.

Bussen til Taormina var lidt forsinket, men kom ca. 8.50. Det kostede 2,90 euro pr. person for en enkeltbillet, så det var ikke så dyrt. Det tog ca. en halv time at køre dertil, og vi kørte igennem nogle mindre byer. Den sidste strækning op til Taormina var med skarpe sving opad bjerget, hvor der var en meget flot udsigt ned over kysten.

Udsigten i nærheden af Taormina busstationen ud mod Letojanni.      Det berømte græske teater fra ca. 200 år.f.Kr. i Taomina.

Busterminalen ligger oppe i byen i nærheden af det græske teater, mens togstationen ligger nede i bunden ved vandet. Man kommer normalsvis op og ned med kabelbanen, men den var ude af drift på grund af stormvejret i week-enden, fortalte nogle danskere os.

Taormina blev først opdaget af udlændinge, da Goethe under sin Italiensrejse i 1788 sladrede om Taorminas skønhed. Siden da har den lille by med 11.000 indbyggere mellem Catania og Messina været præget af turisme på godt og ondt. Indtil 1960'erne valfartede stjerner som Truman Capote, Ernest Hemingway, Greta Garbo og Elizabeth Taylor til den lille tidslomme, som hænger dramatisk ud over vandet på Monte Tauros østlige flanke, men derefter skød hotelbyggeri op langs den Ioniske kyst helt ned til Giardini Naxos og Giarre.

Vi startede med at gå hen til det græske teater, som er 2200 år gammelt. Det kaldes for verdens smukkeste: Sæderne, der kunne rumme cirka 5400 tilskuere, danner en muslingeformet halvcirkel, der skråner ned mod scenen med en dramatisk udsigt ud over havet og Giardini Naxos, Giarre og Etna, der har tjent som bagtæppe for fordums teaterstykker. De hvide søjler i forgrunden er romerske og blev tilføjet i år 100, så teatret kunne bruges til gladiatorkampe. Det eneste teater, der er større, er Amfiteatret i Syracusa. Om sommeren afholdes der koncerter i det græske teater.

Der var mange turister inde i det græske teater, især kinesere. Vi mødte dog også et par fra Australien, som vi snakkede med. Vi kunne ikke lade være med at tænke på, hvor overfyldt der må være i højsæsonen, for nu var der lavsæson.

Da vi havde gået rundt derinde omkring en time, gik vi ned gennem nogle smalle og idylliske gader ned til Taorminas offentlige park. Der mødte vi 2 grupper danskere fra Albatros. Vi snakkede med et par stykker af dem. De var over 100, der var afsted på en langtidsrejse, så det par, vi snakkede med, syntes det var for mange.

Parken var oprindeligt ejet af Lady Florence Trevelyan og blev opført i 1899. Den er på 22.000 m2 og er det frugtbare resultat af en engelsk excentrikers drøm om det ultimative paradis, langt væk fra et stift, viktoriansk England. Frøken Florence var godt nok dronning Viktorias kære kusine, men ikke desto mindre var historierne om Taorminas skønhed og milde klima nået helt til London, og Florence flyttede med sin italienske mand til Sicilien. Her fik ladyen afløb for sin kærlighed til mystik og botanik, da hun købte grunden neden for det græske teater og skabte sin babylonske have med over 200 plantearter og træer fra hele verden, små kinesiske pagoder og blomstrende højbede. Ladyen døde i 1927, og i 1923 blev parken skænket til kommunen. Alle kan derfor nyde Taorminas vidunder.

Det græske Teater.                                                  Altaner med keramikkrukker.                               Keramikkrukker.

Efter rundturen i parken gik vi endnu engang op i de små gader. Der fandt vi en lille cafe, hvor vi sad udenfor i det gode vejr og drak en kop cappuccino. Derefter gik vi op til Corso Umberto, som er 800 m lang. I hver ende af den er der en byport. Gaden er en rigtig flot gågade med masser af blomster, butikker, cafeer og åbne pladser med bænke og den flotteste udsigt ud over kysten og til Etna. Der lå også et par kirker der, som vi gik ind og kiggede i. Især den ene var flot. Der var en russisk guide derinde, som fortalte os, at de havde brugt nogle af søjlerne fra det græske teater inde i kirken. Det var lidt pudsigt.

Vi slentrede rundt der i noget tid, også ind i nogle mindre gyder, hvor vi så nogle flotte altaner med blomster i keramikkrukker, der var formet som ansigter, og planterne forestillede deres hår. Det så ret sjovt ud. Sicilien er kendt for deres flotte keramik, som der også var en del af på deres huse.

Vi tog bussen tilbage omkring kl. 2. Da vi kom tilbage, gik vi ned til stranden, for Bjørn ville ud at bade. Han nøjedes dog med at ligge i vandkanten, for der var stadigvæk lidt bølger efter stormen. Men vandet var lunt, ca. 21 grader.

Onsdag 4. november - Etna

I dag stod vi også op til en flot morgen med solskin. Vi skulle på tur til Etna, så vi blev

hentet af Giovanni fra Enjoy Sicily kl. 9 henne ved Hotel King's House, som ligger ca. 25 m fra vores lejlighed. Han kørte dog ikke helt derhen, for der lå stadigvæk en hel sø af vand på kørebanen.

Det tog ca. en time at køre til Etna, og undervejs så vi nogle flotte landskaber med bl.a. vinmarker og træer med gule blade, især oppe på bjergskråningen, for der er køligere deroppe. Og der lå jo sne på toppen. Det gør der ikke om sommeren, og sneen var først kommet for 10 dage, sagde Giovanni. Vi kom også igennem nogle byer med flotte kirker m.m.

Centrale plads i Taormina med kirken.           Etna.                                                                           Bevoksning på de nederste afsnit af vulkanen.

Etna er Europas største vulkan og Siciliens højeste bjerg, og dens 3340 meter høje, sneklædte top kan ses fra næsten alle steder på øen. Dens 53.000 hektar er præget af både frodige marker og måneagtige landskaber, ligesom den er omgivet af landsbyer bygget i sorte lavasten. Det største vulkanudbrud var i 1669 og fyldte Catanias havn med lava.

Da vi kom op til parkeringspladsen, som ligger i 1900 m højde, var der stadig sol, men lidt køligt. Vi havde lange bukser på og solide sko, samt trøje og jakke. Turen op med kabelbanen, som skulle føre os op i 2900 m højde og derfra videre med et firehjulstrukket køretøj med plads til ca. 16 personer, kostede 62 euro pr. person, så det var lidt dyrt, men vi ville have det hele med...

Det tog omkring et kvarter at køre med kabelbanen, som heldigvis var en lukket vogn. Der var plads til 6 personer, men der var kun os i den vogn, vi tog. Der var nok 20 vogne i alt. Der var masser af sne på bjerget.

Da vi steg ud af kabelbanen, kørte vi videre med jeepen sammen med andre turister, især tyskere. Vi kørte op ad mudrede lava-veje. Det lignede et helt månelandskab bortset fra sneen. Nogle steder var det dog smeltet, fordi der kommer varme dampe op ved nogle af kraterne. Det sidste vulkanudbrud fandt sted i 2009, så der er stadigvæk risiko for flere udbrud.

Vores guide, som mødte os, da vi stod af jeepen, førte os op langs kraterkanten på en af vulkanerne. Vi var oppe i godt 3000 m højde der. Det lugtede lidt af svovl på grund af dampene, så vi kom til at hoste. Det tog godt en halv time at gå hele vejen rundt. Der var klar solskin på næsten hele turen rundt. Det var en meget spektakulær oplevelse.

Da vi kom tilbage med jeepen, satte vi os på en terrasse der for at spise vores madpakke, inden vi tog kabelbanen ned igen godt halv 1. På vejen ned var der mange skyer, og det var der også nede på parkeringspladsen. Der havde faktisk været skyer hele tiden, mens vi var oppe på toppen, så vejret skifter utroligt hurtigt oppe i bjergene.

Da Giovanni kørte os hjem, tog han os på lidt sightseeing i Riposto, hvor han bor. En af tingene, han viste os, var en kirke, hvor man under jorden fandt krypter fra normannernes tid. Desuden kørte vi fordi den store lystbådehavn. Hans far havde været kaptajn og havde også undervist søfolk på søfartsskolen, som vi kørte forbi.

Han fortalte også noget om forholdene på Sicilien. Han sagde bl.a., at en lærer kun tjener omkring 1300 euro pr. måned, så det er ikke særligt meget, for vi synes ikke, at priserne på fødevarer er ret meget lavere end i Danmark.

Han fortalte også om skolesystemet. Børn går i Primary School fra 6-10 år. Der har de kun 2 lærere. Fra 10-16 år går de i Secondary School hvor de har en lærer til hvert fag, som så kun underviser i det ene fag.

Giovanni har læst på universitetet, engelsk og spansk, og havde åbenbart også studeret det nordiske sprog, så han var meget vidende om det. Han var dog ikke særligt tilfreds med forholdene på Sicilien, bl.a. syntes han de havde dårlige engelsklærere - det forklarer nok, hvorfor næsten ingen kan snakke engelsk. Han sagde, at kun omkring 5% kunne snakke engelsk. Han kunne godt tænke sig at flytte til udlandet, måske England.

Firehjulstrækker på vulkantur                                                                  Opad..

Vandring langs dampende krater.

Firehjulstrækker i det fjerne.                                                                       Os

Torsdag 5. november – Gåtur til kommunen Fiumefreddo

Vi stod op til pragtfuldt vejr igen i dag, så vi spiste morgenmad på terrassen. Derefter gik vi en tur til venstre nede ved vandet. De var begyndt at rydde op på fortovene og vejen efter stormen, men det tager sin tid at blive færdige med det.

Vi gik ca. 3 km ud ad vejen, og da vi ikke kunne gå længere der, gik vi ned på stranden ved en bar.  Der var lidt palmer på stranden.

Da vi kom tilbage til Fondachello, ville Bjørn ud at bade, for vandet var helt stille. Det er ca. 22 grader, men ikke børnevenligt, for det bliver hurtigt dybt, og der er også sten i vandet. Men Bjørn syntes, det var dejligt.

Der sad en italiener i nærheden på en stol. Han gik dog, inden vi gik og efterlod bare sin store vandflaske på stranden, så det er ikke så mærkeligt, at der flyder med affald mange steder. De er ikke særligt miljøbevidste hernede, og måske fungerer deres renovationsvæsen ikke specielt godt. Vi fik at vide senere, at der ikke er ret mange kommunalt ansatte til at holde strande og veje rene, for de har ikke råd til det. Det er næsten kun en gang om året, de foretager en grundig rengøring, sikkert inden turistsæsonen.

Vi havde håbet på at komme en tur til Agrigento dagen efter, men der var ikke nok tilslutning, så vi tager en tur ind til Taormina i stedet for.

Vi gik op til Mascali sidst på eftermiddagen. Der var næsten mørkt, så der var rigtigt lys i de metalfigurer, de har hængt tværs over gaden. Det så flot ud. Det var på grund af den religiøse fest i morgen. Der var også forskellige boder, hvor de solgte mad m.m. Festen er til ære for en helgen, som hedder San Leonardo. Det er kun i Mascali, det fejres.

Vi var tilbage omkring kl. 18, og ca. kl. 19 gik vi ud for at spise. Vi syntes, der var lidt lunere i dag. I går var der vist omkring 22 grader. Vi gik ind på den restaurant, som vi spiste på den første aften. Der var ikke andre end os i starten, men senere kom der 2 par mere.

Vi fik bruschetta samt en slags kotelet med lidt grøn salat til samt brød. Der serveres ikke ret mange grønsager eller salat til de italienske hovedretter, så hvis man vil have salat, skal det bestilles separat. Det er dog ikke særligt dyrt at spise her i Fondachello. I Taormina er det noget dyrere, fordi der er mange flere turister. Vinen er også ret billig. Vi fik en halv liter husets vin til kun 3 euro.

Fest for den lokale byhelgen San Leonardo den 6. nov.

Fredag 6. november – Taormina og Letojanni

Da vi havde spist morgenmad, gik vi op til Mascali og tog bussen godt halv 9 til Taormina ligesom i tirsdags. Der var dejligt vejr med solskin.

Vi var næsten de eneste, der var med bussen. Der var også i dag en flot udsigt ned over bugten. Bl.a. kunne vi se Isola Bella, som er en dråbeformet lille ø, som man kan gå til på en knap synlig tange af sand. Da vi kom til busterminalen, tog vi en anden bus, også Interbus, til Letojanni, som er stranden og promenaden, som ligger nede i bunden ved havet. Man skulle køre ad de snoede veje derned. Kabelbanen var endnu ikke repareret. Billetten fra busterminalen ned til Letojanni kostede 1,90 euro pr. person, så det var ikke dyrt.

Vi gik langt ud ad Strandpromenaden. Der lå masser af hoteller og restauranter, men mange af dem var lukket ned for sæsonen. Der var dog flere turister her end i Fondachello, og der var også nogle ude at bade. Vandet var omkring 22 grader, men her var også en del sten ligesom i Fondachello, så jeg havde ikke lyst til at bade. Det blev også ret hurtigt dybt. Men Bjørn var ude at bade.

Først fandt vi dog en bar/gelateria, hvor jeg fik en italiensk is, og vi fik også en kop kaffe. Det var hyggeligt at sidde ude i det gode vejr - i skyggen, for der var ret varmt, sikkert fordi det ligger i læ af bjerget.

Vi spiste vores madpakke i en lille park, og omkring kl. 13 så vi en minibus holde lige uden for parken. Der stod Beach bus derpå, så vi spurgte, om den kørte til Taormina. Det gjorde den, så den tog vi. Det kostede kun 1 euro pr. Person, men så blev vi godt nok heller ikke kørt helt hen til busterminalen. Det var dog ok, for vi kendte vejen, og vi nåede bussen til Mascali kl. halv 2.

Det viste sig dog at være en mere lokal bus fra et andet busselskab, Buda, så vi kørte en helt anden rute, som var lidt længere, men det var vældigt interessant at se nogle nye byer. Chaufføren sad og snakkede med en kvinde næsten hele vejen, indtil hun skulle af, og de snakkede konstant og ikke lavmælt ... Det var åbenbart også en skolebus, for i en af byerne kom der en masse skolebørn ind i bussen. Chaufføren kendte åbenbart en masse mennesker i de byer, vi kørte igennem, for han dyttede og hilste på mange. Et sted holdt han også lige en pause for at gå ud at drikke vand og vaske hænder ved en lille fontæne. Det ville en dansk chauffør ikke gøre, så det var en sjov oplevelse.

Vi har lagt mærke til, at mange huse i byerne, både de store og små byer, ser noget forfaldne ud. Sicilien er jo også et noget fattigt område i forhold til f.eks. Norditalien. Desuden har de døjet med og døjer stadigvæk med korruption og med mafiaen, så mange penge er røget i de forkerte lommer, også nogle af pengene fra EU.

Med hensyn til mafiaen er der sket store forbedringer, så den har ikke så stor magt længere som tidligere, men findes her selvfølgelig stadigvæk.

Vi var tilbage i Mascali ca. halv 3. Vi købte lidt ind i det supermarked, som har åbent hele dagen. Ellers holder faktisk alle butikker siesta fra ca. kl. 13 indtil 16.30. De holder åbent indtil omkring kl. 20.

Da vi sad og spiste om aftenen i vores lejlighed, kunne vi lige pludselig se og høre fyrværkeri fra Mascali. Det var på grund af deres religiøse fest.

Lørdag 7. november – Gåtur til Riposto

Vejret var fint igen i dag, så som de fleste morgener, når vi ikke har været på tur, spiste vi morgenmad på terrassen.

Bagefter gik vi tur ind til Riposto. Der er 4 km derind. Vi så nogle familier, som var taget på skovtur inde imellem eukalyptustræerne, som står som skov mellem vejen og strandene. Det var vejret også fint til. Vi så også en del, som stod med fiskestænger nede på stranden. Der var ikke nogen ude at bade. De lokale synes sikkert, det er for koldt.

Inde i Riposto var der næsten heller ingen turister, selvom det er en lidt større by. Vi så kun et enkelt par eller to. Det er virkelig meget lokalt i det her område, hvilket er meget charmerende. Vi ville måske have valgt at bo i Riposto, hvis vi havde vidst, hvor øde Fondachello er om efteråret. Men da vi godt kan lide at gå, er det ikke noget problem.

Idyllisk gade i Riposto.                                                                         En af grønthandlerne i Riposto.

Vi gik en tur ned til lystbådehavnen. Der ligger bl.a. nogle store og dyre både. Vi var også inde på fiskemarkedet og grønsagsmarkedet, som lå nede ved havnen. De havde masser af lækkert og spændende fisk, men vi havde købt kød til i aften, som vi selv ville stege. Vi har spist i lejligheden en del gange.

Vi satte os på en lille udendørs cafe og fik en cafe americano. Det er almindelig kaffe. Der sad vi og kiggede på gadelivet. Vi kunne se, at nogle parkerede lidt ureglementeret, men i det store hele kører folk ok. Vi så dog mange snakke i mobil, mens de kørte, selvom det ikke er lovligt. Mange mænd havde også anbragt armen nonchalant ud af vinduet.

Vi var tilbage omkring kl. 13 og spiste frokost under parasollen på terrassen. Vi kunne se, at ham fra receptionen gik dernede (det var første gang siden vores ankomst, han var der), så vi aftalte, at vi skulle komme ned at betale kl. 3.

Det har været lidt for køligt til at sidde ude om aftenen. Desuden er der myg her, også inde på værelset, hvis døren har stået åben. Vi har fået en del myggestik, for vi havde ikke taget myggebalsam med. Vi troede faktisk ikke, der ville være myg på denne tid af året. Men måske er det på grund af alt det regn, der kom sidste weekend.

Søndag 8. november – Gåtur langs kysten

Efter morgenmaden gik vi langs stranden til venstre, hen til kommunen Fiumefreddo igen. Der gik vi ned på stranden og satte os på en lille fiskerbåd, som lå med bunden i vejret. Der var en del små fiskerbåde, eller faktisk bare joller, ude i vandet. Der var også mange nede ved vandet, nogle for at sole sig, andre for at fiske med fiskestænger. Man kunne godt se, at der var fridag i dag. Der var dog ikke så mange, der havde badetøj på. Det syntes de åbenbart var for koldt, selvom der var omkring 22 grader og stille vejr.

Vi gik lidt videre hen i et naturreservat, hvor der var et stort skovområde, især med eucalyptus-træer. Der kom en masse cykelryttere både der og på vejen. De tager dog ikke så meget hensyn til bilisterne, men cykler tit ved siden af hinanden.

Eucalyptus-træer lans vejene.                             Stranden nær Fiumefreddo.                                  Gamle forladte huse.

Vi så også en del forladte gårde og huse fra gamle dage. Man kan godt se, at mange har forladt landområderne for enten at flytte til byen eller helt forlade Sicilien for at flytte til hovedlandet eller emigrere.

Vi spiste vores sidste middag hernede på Le Corti le Mare. Det er den restaurant, vi også har været på tidligere, faktisk 2 gange. Bjørn fik en pastaret med rejer og asparges, og jeg fik risotto med skaldyr. Vi fik også dessert, en semi freddo, som er en slags tærte, som er halvt frossen. Den smagte godt.

Mandag 9. november – Hjemrejse

Vi stod op kl. 7, for vi skulle hentes af Giovanni kl. halv 9 for at blive kørt i lufthavnen. Vi havde næsten pakket færdig, så vi havde god tid. Han kom præcist, og det tog ca. en time at køre til Catania. Vi fik rigtigt kindkys til afsked, og der blev taget et billede af os alle 3. Det ville han vist hænge op på sit turoperatør-kontor og også sende til os.

Vi skulle flyve med Al-Italia og kom afsted næsten til tiden. Det tog dog sin tid at få alle kabine-trolleys lagt på plads. Der var næsten ikke plads til al den håndbagage. Vi havde godt en time til at skifte i Rom, men det nåede vi nemt. Det var også Al-Italia vi fløj med til Amsterdam. Der var en del turbulens på noget af turen, især over Alperne. Vi fik en sandwich og rødvin (gratis). Det var god service. Der var ca. 19 grader og sol i Rom.

I Amsterdam havde vi næsten 4 timers ventetid. Der regnede det. Der var rigtigt pyntet med juletræer i lufthavnen. Det så flot ud.

Vi landede i Aalborg 22.15 og var spændte på, om vores kufferter var med. Bjørns var der godt nok, men min og også nogle andres var der ikke. Så vi måtte hen at melde det. Heldigvis fik vi den dagen efter.

Lotte hentede os i lufthavnen, og det var rart at komme hjem igen, selvom vi har haft en rigtig dejlig tur med dejligt vejr og gode oplevelser.

Som konklusion bør man tage følgende i betragtning, hvis man vælger at bo i Fondachello, 15 km syd for Taormina, omkring 1. november:

1. Vejret er solrigt med godt 20 grader det meste af tiden, men regnbyger kan forekomme.

2. Det er et meget stille og fredeligt område med næsten ingen turister, kun lokale.

3. Der er 3-4 restauranter åbne, men ingen supermarked. Byen Mascali ligger kun 2 km væk. Derfra kører både busser og tog, og der findes bank med hæveautomat og masser af butikker.

4. Stedet kræver, at man enten lejer en bil, en taxa, eller godt kan lide at gå.

5. Det er meget billigere at bo her end i f.eks. Taormina.

6. Det er også nemt at gå til nabobyen Riposto, som ligger 4 km væk. Der er der et par turoperatører og masser af butikker.

7. Stranden er en lang sortbrun strand med små rullesten. Den er ok, men ikke børnevenlig.