Rejsebeskrivelse fra Finland 19.-23. august 2015 - Bjørnesafari

Tilbage til

FORSIDEN

Tags: brun bjørn, rejsebeskrivelse finland, rejser finland, helsinki, finland rejsebeskrivelse, vartius, brown bears, brunbjørn, ursus arctos, bjnesafari

Vi havde et ønske om at se bjørne i den vilde natur og så tilfældigvis, at Risskov Travel havde bjørnesafari-ture til Finland. Det syntes vi lød spændende, og derfor besluttede vi os for at tage med på deres tur.

Tirsdag 18. august – Afrejse til København

Vores tur til Finland på bjørnesafari startede med flytur fra Aalborg til København om aftenen, idet vi skulle flyve til Helsinki allerede kl. 9 om morgenen dagen efter.

Vi overnattede på BB hotel i Kastruplundgade, som ligger 2 km fra lufthavnen, så vi tog metroen. Hotellet ligger kun 5 minutters gang fra metrostationen, så det er nemt. Værelset var fint - og billigt. Det koster kun 525 kr. for et dobbeltværelse incl. morgenmad. Der er dog fælles bad og toilet, men det lå lige uden for vores værelse. Hvis man ikke kan nå at spise morgenmad, som er fra kl. halv 7, kan man købe en morgenmadspakke i stedet for.

Onsdag 19. august – Afrejse til Helsinki

Vi sov ok i nat, selvom vi kunne høre fly omkring midnat.

Vi mødte rejselederen i terminal 2, da vi var ved at checke vores bagage ind. Han hedder Michael og er zoodyrstekniker med speciale i naturbevarelse. Derudover er han forfatter, foredragsholder, fotograf og globetrotter. Han har rejst i mere end 60 lande og arbejdet i store dele af verden inden for bl.a. naturbevarelse, zoologiske haver og økoturisme, så han må være meget kompetent.

Flyturen til Helsinki tog halvanden time med Finnair. Da vi ankom, mødte vi resten af gruppen, 10 i alt. Der er flest kvinder, bl.a. en fra Aalborg, som hedder Dorrit.

Vi blev mødt af en finsk guide, som snakkede en blanding mellem dansk og svensk, så hun var nem at forstå. Vi kørte på sightseeing i Helsinki nogle timer, hvor vi så de vigtigste seværdigheder.

Finland – de tusind søers land - har et indbyggertal på ca. 5,5 mio., det samme som i Danmark, men landet er over 7 gange så stort som Danmark, så der er meget tyndt befolket i mange dele af landet. Der bor ca. 600.000 mennesker i Helsinki.

Helsinki har været Finlands hovedstad siden 1812, da den russiske zar Alexander 1. bestemte, at Turku ikke længere skulle være hovedstad. Finland hørte til Rusland dengang. Det hørte først til Sverige (fra ca. 1550 til 1809), og først i 1917 blev Finland en selvstændig stat.

Der er en del store boulevarder og ikke ret mange krogede gader. Det er den russiske indflydelse, der gør sig gældende.

Det første sted, vi kom til, var Sibelius monumentet, som lå inde i en stor park (dem var der mange af). Det er meget storslået og er lavet til minde om den verdensberømte komponist Sibelius, som levede fra 1865-1957. Monumentet er lavet af Eila Hiltunen i 1967 og ligner orgelpiber. Det er lavet af rustfrit stål med en buste af komponisten ved den ene side. Det er en af Helsinkis mest kendte turistattraktioner. Det er 8,5 m højt, 10,5 m bredt og 6,5 m dybt. Det består af 600 rør og vejer 24 tons.

Derefter kørte vi hen til Tempelpladsens kirke. Den var meget speciel, og flot. Den syner ikke af meget udefra, men er bygget ind i klippen. Inde i kirken omsluttes kirkerummet af rå klippevægge, og bortset fra loftshvælvingen i kobberrør er der ingen udsmykning.  Kirken blev indviet i 1969 og er den mest besøgte attraktion i Helsinki.

Rejseruten                                                    Skærgårdsø                                                               Tempelpladsens kirke er bygget ind i klippen

Vi kom også hen til Storkirken, som er Helsinkis domkirke. Den er vældigt imponerende udefra, men virker ret beskeden indvendigt. Der er en stejl trappe op til kirken, som ofte er samlingspunkt for happenings og store begivenheder.

Vi så også Uspenski katedralen, men var ikke inde i den dag. Den så flot ud. Det er den største ortodokse kirke i Vesteuropa.  Den blev bygget i 1868 af den russiske arkitekt Aleksei Gornostajev efter forbillede af en russisk kirke fra 1600-tallet ved Moskva og er et af symbolerne på den russiske indflydelse fra tiden, hvor Finland var et russisk storfyrstedømme.

Senere kom vi ned til et marked ved havnen, hvor der var en masse boder med skindvarer, træarbejde og frugt og bær, f.eks. jordbær, hindbær, blåbær, solbær og ribs. De er åbenbart først modne nu i Finland. Der var også kageboder, så vi købte en Munkki (berliner), som spises meget her. Den smagte godt. Vores var med vanilje, men fås også med æble eller jordbær.

Der var mange mennesker nede ved havnen, men der lå også et par krydstogtskibe der, med bl.a. japanske passagerer.

Vi kørte også en tur langs vandet. Vi kunne se en del skærgårde. Det var flot.

Vi kom til vores hotel Sokos Presidentin og havde  resten af dagen på egen hånd indtil kl. 19.00. Vi gik en tur ned i byen, bl.a. på en meget bred gågade, som lå i nærheden af vores hotel. Den var flot med mange cafeer og grønne pletter ind imellem.

Folk sad rigtigt og nød det gode vejr. Vi har været fantastisk heldige med vejret indtil nu, for der har været omkring 22 grader i dag og masser af sol. De har haft dårligt vejr både i juni og juli, så det er nok ligesom i Danmark.

Vi gik også ned til banegården, hvor vi fandt en cafe i nærheden. Der fik vi os en cappuccino og nød det et stykke tid.

Vi var tilbage på hotellet godt 17.00 og fik sendt et par mails og slappet lidt af, inden vi skulle mødes til velkomstmiddag kl. 19.00. Det var buffet med suppe, laks og masser af salat og grønsager. Der var kage til dessert.

Vi hyggede os med vores rejsefæller indtil kl. halv 10.

Torsdag 20. august – Videre til Wild Bear Lodge i Vartius

Vi stod op kl. 7 og gik ned for at spise morgenmad ca. halv 8. Der var et stort udvalg af morgenmadsprodukter, så det var dejligt.

Vi gik ud for at se lidt på byen lidt før 9, for vi havde det meste af formiddagen på egen hånd. Vi har lagt mærke til, at der er meget rent, og heller ingen hundelorte. Man får en stor bøde for ikke at samle dem op. Desuden virkede luften også ren. Det skyldes både sporvognene og busserne, som kører på el, så de er længere fremme end os rent miljømæssigt.

Sibelius monumentet                                             Sibelius                                                                  Helsinkis domkirke

Vi gik først ned til vandet. Det tog ca. 20 minutter at gå derned. Vi gik på nogle af de brede hovedgader og kom ned til det marked med boder, som vi også så i går. Vejret var også rigtigt flot i dag, ca. 23 grader og masser af sol. Vi gik videre langs vandet hen forbi Viking Line, som sejler til Tallinn i Estland. Da vi kom lidt længere hen, var der et grønt område med bænke, hvor vi sad og nød udsigten til nogle små skærgårdsøer og en del skibe, bl.a. de store færger fra Silja Line (fra Stokholm) og Viking Line. Det var hyggeligt.

På tilbagevejen gik vi først hen for at se Uspenski katedralen, som vi ikke så indvendigt i går. Den var meget flot. Der var mange "ikoner" på væggen.

Da vi gik videre hjemad, kom vi hen til Esplanaden, som er en flot gågade, der ender nede ved et springvand, hvor der er en statue af en nøgen kvinde, som der bliver sprøjtet vand på ud af sælers mund. Hun får tøj på en gang om året, den 30. april, for at fejre majfesten. Lige efter springvandet er markedet ved vandet. Esplanaden er meget bred, og der er masser af blomster og bænke.

Vi var tilbage på hotellet ca. 11.15. Da vi havde spist en sandwich og lidt frugt, pakkede vi vores kufferter og checkede ud. Vores kufferter blev sat ind i et aflåst rum, for vi skulle først afsted 13.45.

Vi mødtes med resten af gruppen kl. 12, for vi skulle over at se det naturhistoriske museum, som lå lige overfor hotellet. Det var meget interessant. Michael fortalte en masse om dyrene, for han ved en masse om dem i kraft af sin uddannelse og sit arbejde som konsulent inden for zoologiske haver m.m.

Vi blev kørt i lufthavnen 13.45 og checkede ind for at flyve til Kajaani i Midtfinland.

Det var et mindre propelfly, vi fløj med. Der var 2 sæder i hver side. Der var en flot udsigt ned over skov og søer. Der var rigtigt mange søer, både store og små. Flyveturen tog godt en time, og Kajaani lufthavn er ikke ret stor.

Helsinkis domkirke                                              Uspenski katedralen. Russisk ortodoks.                  Uspenski katedralen

Ikoner                                                                   Markedspladsen med årstidens bær                         Finsk strik

Vejret var også fint her. Vi blev hentet af en minibus, som skulle køre os til Wild Bear Lodge i Vartius, ca. halvanden times kørsel fra Kajaani. Der var også en fransk kvinde med i bussen.

Lodgen ligger idyllisk nede ved en sø. Der er lidt primitivt, men hyggeligt. Vores toilet lå på gangen og var meget lille, men nogle af værelserne havde eget toilet. Bruserne var i kælderen sammen med saunaen. Spisesalen var i en separat bygning.

Vi ankom 18.30 og skulle spise næsten lige efter ankomsten. Vi sad også sammen med den franske kvinde, som snakkede engelsk. Ellers var der kun vores gruppe der. De øvrige gæster var allerede ude i skjulene.

Vi fik hønsekødsuppe, kebab med spaghetti og tomatsauce og salat samt kage og kaffe eller te. Det smagte godt.

Vi gik i seng ca. kl. 22.

Fredag 21. august – Besøgscenter samt nat i skjul

Vi stod op kl. 7 efter en god nats søvn. Før vi gik ned for at få morgenmad, gik vi ned til søen, hvor der lå en tågedis over vandet. Det var flot, og der var helt stille, meget idyllisk.

Ved morgenmaden mødte vi nogle, som havde ligget i skjulene sidste nat. De havde været heldige at se bjørne 2 gange, første gang ved 6-tiden og anden gang lidt over 7 om aftenen. Det var nogle franskmænd og et tysk par. Det tyske par skulle være her en hel uge og sidde i skjul 5 nætter.

Efter morgenmaden kørte vi til Kuhmo, hvor der er et besøgscenter om dyrene i Finland. Det tog en time at køre dertil. Der var skov hele vejen, især birketræer og grantræer, og indimellem var der en sø.

Her boede vi. Wild Bear Lodge                               Svampe i den fugtige skovbund

På centret fortalte både Michael og en lokalguide om dyrelivet i Finland, både bjørn, jærv, ulv, los og rensdyr. Vi så også en video om dyrene. Det var interessant. Bjørn hedder ”Karhu” på finsk, og de har også en øl, der hedder Karhu, hvor der er et billede af en bjørn på dåsen.

På vejen tilbage kom vi til et supermarked, hvor vi købte noget frugt og et par øl, for man kunne ikke købe øl på lodgen.

Vi fik at vide af chaufføren, at de ligesom i Danmark har problemer med fraflytning fra udkantsområderne. Det betyder, at børnene nogle steder har 80 km til skole, så det tager over en time hver vej.

Vi var tilbage på lodgen kl. 12, hvor frokosten var klar. Det var grønsagssuppe med lidt oksekød samt salat.

Der er faktisk gratis wi-fi her i lodgen, hvilket vi ikke havde troet, der ville være så langt ude i ødemarken.

Efter frokost gik vi en lille tur opad vejen sammen med en af de andre, for man skulle helst ikke gå alene, på grund af bjørnene. Der var mange blåbær langs vejen, som vi spiste lidt af.

Da vi kom tilbage, tog vi os en kop kaffe og sad sammen med nogle af de andre uden for lodgen i det gode vejr, inden det var tid til at blive klar til den tidlige aftensmad kl. 4. Vi skulle have pakket de ting, vi skulle have med, bl.a. lidt varmt tøj og mad.

Kl. 5 om eftermiddagen gik vi alle i samlet flok - også nogle fra andre lande - med en guide ud til vores skjul ude i skoven. Det tog ca. 20 minutter at gå derud ad en smal sti, nogle steder med brædder, fordi der var fugtigt. Vores skjul hed nr. 2 og lå helt nede ved søen. Vi havde det for os selv. Der var ikke meget plads, ca. 2,5 x 2 m. Der var en toiletspand i hjørnet, for vi måtte ikke gå ud i løbet af natten. Der var også en køjeseng med soveposer, udover de 2 stole, som vi sad på, mens vi kiggede ud af de små ruder. Desuden var der noget kanvas med huller, man kunne stikke kameraet ud af for at tage bedre billeder.

I skjul ved søen. En bjørn går ved søbredden...                                                 En brunbjørn (stor han)

Der var meget varmt i skjulet, da vi kom derud, fordi solen havde skinnet i løbet af dagen, men senere blev det køligt, især om natten.

Der var helt stille derude, så det var helt specielt at sidde og kigge efter bjørne. Den første bjørn kom ca. halv 7. Adrenalinen kørte i kroppen, fordi det var så spændende. Det er brune bjørne, der er i Finland. Hannerne vejer godt 300 kg, så det er nogle ordentlige basser. De bevæger sig meget adræt og hurtigt, selvom de er store. Vi læste inde i centret i Kuhmo, at man aldrig skulle prøve at løbe fra en bjørn, for det er umuligt. I stedet skal man lægge sig ned og spille død. Det kræver nok noget åndsnærværelse... Den første bjørn var dog hurtigt væk igen, fordi krager og måger drillede den. Men den næste bjørn kom ca. halv 8. Den gik ovre på den anden side af søen, så den havde vi godt udsyn til. Der var ca. 30 meter hen til den. Vi så i alt 6 bjørne, inden det blev mørkt omkring kl. 10, så vi var godt tilfredse. Det er ikke hver nat, folk ser så mange. Vi så også en jærv 2 gange. Det er et rovdyr, der ligner lidt en grævling, men er lidt større.

En brunbjørn rejser sig! Har den set noget?..                                                       Morgendis med spindelvæv.

Vi gik i seng kl. 10, for da var det umuligt at se mere, og der var ingen lys i skjulet.

Lørdag 22. august - Kanotur

Vi sov faktisk udmærket, men på et tidspunkt om natten begyndte der et hylekor af ulve. Først startede 1 ulv, og lidt senere kom der flere til. Det var meget fascinerende.

Vi stod op kl. 5, for da begyndte solen at stå op på den anden side af søen. Det var et flot syn at se solen og træerne - bl.a. de bare lærketræer med hvide stammer - spejle sig i vandet, mens der var en tågedis over vandet. Der kom dog ingen bjørne eller andre dyr forbi vores skjul om morgenen, men dem, der var i skjul B, havde set en om morgenen.

Klokken 7 gik vi ud af skjulet for at gå tilbage. Alle havde set bjørne, og dem der boede i skjul B havde set dem på 6 meters afstand, mens vi så dem på 30 meters afstand.

Efter morgenmaden slappede vi lidt af, inden vi blev hentet kl. 10, fordi vi skulle på kanotur ude på en sø og have picnic inde ved et shelter. Vi blev fordelt i 4 kanoer. Bjørn og jeg var i samme kano som ejeren af firmaet. Vi sejlede i ca. 3 kvarter i det flotte og stille vejr. Det var en rigtig god tur, og ingen kæntrede ...

Ejeren fortalte, at han om vinteren fældede træer til tømmer og brændeovne, for han kunne ikke leve af kanoudlejningen alene.

Vi lagde til ved shelteret, hvor der blev tændt bål til stegning af pølser og kogning af vand til kaffe og te. Foruden pølserne fik vi rensdyrtærte og kage. Det var hyggeligt at sidde der i det gode vejr.

Sejlturen tilbage gik også godt. Da vi kørte tilbage, så vi 2 biler fra Grænsepolitiet. Det undrede vi os lidt over, men sagde for sjov, at der nok var illegale indvandrere på vej over grænsen. Det viste sig faktisk, at det faktisk var flygtninge, de ledte efter, for det finske politi havde fanget 3 irakere for nogle dage siden. Der var også helikoptere ude i området omkring lodgen, og vi fik at vide af ejeren, at politi med hunde ville gennemsøge alle skjulene (17 i alt) for at kigge efter flygtninge, men de ville være færdige inden kl. 17, hvor der skulle folk derud.

På kanotur                                                                                                            Gruppen er gået i land og holder picnic.

Det er en ny flugtrute, flygtninge har fundet: Rejse gennem Rusland og ind i Finland, for vores lodge ligger kun godt 1 km fra den russiske grænse.

Da vi kom tilbage fra kanoturen, gik vi i finsk sauna. Det ville vi gerne prøve, for det er noget, Finland er kendt for. Det var ret varmt, så vi sad der ikke så længe. Bagefter gik vi hen til de andre, som sad på nogle bænke henne ved hovedbygningen. Der var dejligt vejr at sidde ude med en kop kaffe. Lodgen har også en sauna nede ved søen, hvor man kan bade i søen bagefter. En fra gruppen var ude at bade, men sagde, at det var ret koldt.

Bjørn havde hjemmefra bestilt en ekstra nat i skjul, så selvom vi havde set bjørne den første nat, ville han alligevel derud igen, denne gang i et andet skjul, hvor man måske ser bjørnene tættere på. Der var et par mere, som også ville derud igen, Susanne og Anders, så de 3 skulle dele et skjul.

Vi spiste aftensmad allerede kl. 16, fordi spisningen skulle være overstået inden turen ud til skjulene. Jeg valgte ikke at tage med ud at se bjørne igen.

Da Bjørn var gået kl. 17, pakkede jeg lidt, inden jeg gik ud til de andre, som sad og hyggede sig uden for hovedbygningen. Der var dog en del myg, men jeg havde taget myggespray på, så jeg har ikke fået ret mange myggestik. Mens vi sad der, var der en helikopter, som blev ved med at kredse i området i nogen tid, sikkert for at lede efter flygtninge. Vi var nervøse for, om de ville skræmme bjørnene væk, men det mente Michael nu ikke. Heldigvis stoppede de med at flyve omkring kl. 18.

Senere på aftenen sad jeg inde i opholdsstuen ved siden af vores værelse sammen med Dorrit samt senere også Michael. Han fortalte, at lodgen var 10 år gammel. Ejeren var oprindeligt fotograf og havde fået ideen til lodgen, fordi han tit havde haft nogle fotografer med ude i skjul. Der hænger mange af hans billeder i lodgen. De er rigtigt flotte, allesammen af bjørne.

Søndag 23. august - Hjemrejse

I dag var så sidste dag i Finland. Vejret var ligeså fint som de øvrige dage, helt vindstille og sol.

Bjørn og Susanne og Anders kom tilbage ca. kvart over 7. De havde været i skjul C, som er beregnet til 8 personer. De var så heldige kun at være 3 i den. Og de så bjørne flere gange, på en afstand af ca. 7-8 m. De så også en, som rejste sig op ad et træ. Den første bjørn kom forbi kort tid efter de var kommet ud i skjulet, men så gik der lang tid, inden den næste kom. Bjørn var meget glad for, han havde valgt en ekstra nat. Han havde bestilt den hjemmefra, men man kunne også bestille heroppe, men det var lidt dyrere, 100 euro for 1 nat.

Da vi havde spist morgenmad, pakkede vi de sidste ting, for vi skulle afsted kl. 10. Vi ankom til Kajaani lufthavn ca. kvart i 12, men da var døren låst. Det er så lille en lufthavn, at der vist kun er 4 fly om dagen. De låste dog op lidt efter vi kom, så vi kunne checke ind.

Vi fløj kl. halv 3, og flyturen tog godt en time. Vi havde 50 minutter til at skifte fly i Helsinki, men det var ikke noget problem at nå det. Vi sad ved siden af Kirsten fra gruppen, så vi fik os en hyggelig sludder. Der var rigtigt mange japanere med, men der er også en del ruter til både Japan og Kina med Finnair.

Vi ankom til København ca. halv 5, men vores fly videre til Aalborg gik først kl. halv 10, så vi skulle vente i mange timer. Vi fik sagt pænt farvel til de andre i gruppen. Vi har haft det rigtigt hyggeligt, også fordi vi var så lille en gruppe. Og denne tur har været en rigtig dejlig og anderledes oplevelse.