Tags: Rejsebeskrivelse fra Egypten, rejsebeskrivelse egypten, Cairo, Luxor,     Rejsebeskrivelse fra Egypten, Star Tour, Apollo Rejser, Hurghada,  pyramider,

Tilbage til  Forsiden                                                                                                                                            Tilbage  Startsiden

Rejsebeskrivelse fra Egypten 28.10.-04.11.03 (bl.a. Luxor i syd og Cairo samt pyramiderne i nord

29.10.

Vi ankom til El Gouna nord for Hurghada i går eftermiddag den 28.10. Det var et stort kaos i Hurghada lufthavn ved udleveringen af kufferterne, for der var kun 2 bagagebånd, og det var tilfældigt, hvilket bånd de kom på, så det tog sin tid at finde vores. Der var 35 grader i skyggen, da vi kom, så der er varmt hernede, men heldigvis er der i dag en frisk vind, hvilket hjælper lidt på det.

Vi bor på Rihana Inn, et dejligt hotel med air condition, hvilket faktisk også er nødvendigt. Rihana Inn hører sammen med Rihana Resort, så man kan benytte de samme ting. F.eks. ligger restauranten på Rihana Resort. Der er god service og masser af aktiviteter, som vi dog ikke deltager i.

I flyveren over ørkenen                                        El Gouna nord for Hurghada

Byen er meget rolig og hyggelig med en masse kanaler. Det er overhovedet ikke farligt at gå her, heller ikke om natten, og der er ingen påtrængende sælgere. Det er rart.

I formiddags gik vi ned til marinaen og strand. Det er flot, og der er ikke ret mange mennesker om formiddagen. Bagefter var vi til informationsmøde og blev vist rundt på hotellet. Der er ikke så overfyldt hernede, så det er rart, men der er heller ikke højsæson endnu. Den starter først omkring 1. december.

30.10. – Tur til Luxor (arabisk ord for ”paladserne”

I dag stod vi op kl. 04.15 og gik hen til hotel Arena Inn, fordi vi skulle på tur med Apollo til Luxor (Star Tours 1-dags tur passede nemlig ikke sammen med den 1-dags tur, vi havde bestilt gennem Falk Lauritsen – derfor fandt vi en anden operatør). Selvom man rejser med f.eks. Star Tour, kan man sagtens tage på nogen af de andre selskabers ture. Da vi gik derhen, lyste stjernehimlen, og den lune nat genlød af cikader. Vi blev hentet af en jeep, som kørte os til Hurghada til bussen. Fra Hurghada gik det med buskonvoj (ca. 100 busser) til Luxor. Vi havde politieskorte, og i nogle af busserne sad der civilklædte politibetjente. Dette var for at beskytte os mod terroristangreb, idet nogle tyske turister blev angrebet i 1997 af fundamentalister.

Undervejs gjorde vi et spise- og toiletstop. Det koster penge at bruge de offentlige toiletter – 1 egyptisk pund. Det svarer til ca. 1 kr., så det ikke så galt. Man får også toiletpapir med oven i købet!! Helt tildækkede kvinder og børn – det var vist beduiner – kom med små gedekid for at lade sig fotografere – selvfølgelig mod betaling (bakshish).

Landskabet indtil Luxor var hovedsageligt ørken med bjerge, men da vi nærmede os Luxor efter ca. 4 timers kørsel, blev der rigtigt frodigt, fordi markerne bliver kunstvandet med vand fra Nilen. Der var et væld af afgrøder, bl.a. porrer, kål, majs, hvede, kartofler, dadler, bananer og meget mere. Langs floden lå ”gårdene”, som så meget usle ud, og bag disse lå de grønne jordlodder. Nogle steder kørte en gammel traktor, men det foretrukne transportmiddel var æsler spændt for en lille vogn eller kærre. I floden var fiskere ude med deres lille båd. Nogle af dem vinkede til os.

Første stop med sightseeing var Kongernes Dal. Lige før denne stoppede vi ved Amenophis 3.’s dødetempel med de 18 meter høje Memnon kolosser. Det er på vestbredden af Nilen, som er stedet, hvor kongerne blev begravet. Derfor kalder man også stedet for dødebyen.

Kongegravene var imponerende med de lange gange i bjerget. Alle gangsiderne var rigt dekoreret med hieroglyffer, som fortalte om faraonernes bedrifter og om guder, såsom Amon (solguden), Horus (falkeguden, Faraos beskytter), Isis (magiens gudinde) og Osiris (dødsrigets herre, bærer de spirende liv i sig, Horus). Vi kørte herefter til Dronningernes dal, hvor dronning Hatshepsut havde bygget et kæmpetempel. Det ligger indhugget i klipperne.

Derefter gik det med båd over Nilen til østbredden. Arabiske sejlbåde, felukkaer, flød på floden. Vi så også en masse krydstogtskibe. Vi gik i land og spiste frokost på hotel Novotel (buffet).

Bondegårde langs Nilen                                                                                    Felukkaer

Der arbejdes i markerne

Efter en times tid gik det mod Karrnak-templet, som strækker sig over 1,5 x 0,8 km. Det var meget overvældende at se de store granit-obelisker (29 m høje og med en vægt på 320 tons), som var blevet hugget ud af klipper og sejlet på Nilen de 220 km fra Aswan. Toppen var oprindeligt beklædt med guld. En 15 m høj statue af Ramses 2. (1290-1224 f.Kr.) blev vi bl.a. fotograferet ved. Overalt i templet stod der kæmpesøjler smukt dekoreret med hieroglyffer. Vi ved ikke, hvor store søjlerne var, men de var meget højere end statuerne.

Efter at have set Karnak-templet kørte vi til en papyrus-fabrik, hvor vi hørte lidt om fremstillingen og så bemalede billeder.

Klokken nærmede sig 17.30, og vi skulle samles i konvojen igen. Vi kørte langs Nilens bred og så den rødglødende sol gå ned over Nilen med felukkaer og dadelpalmer i det fjerne.

Karnaktemlet                                                       Obelisker

Vi var hjemme på hotellet ca. kl. 23.00 efter en pragtfuld tur.

2.11. – Turen til Cairo

I går morges den 1.11. stod vi op kvart over 2 om natten, fordi vi skulle hentes 2.45 for at komme på tur til Cairo. Det viste sig dog at være en fejl, for egentlig skulle vi først være hentet 3.15, men i ventetiden fik vi snakket en del med den lokale guide, som hentede os og kørte os til konvojstoppet. Omkring kl. 4 kørte alle busserne af sted i konvoj, og vi havde også en civilklædt politimand med. Vi holdt en pause efter et par timer, hvor vi spiste vores medbragte morgenmad.

Der var faktisk ørken hele vejen til Cairo, men nogle enkelte steder havde de bygget eller var ved at bygge et hotel-resort ud til Rødehavet. De vil åbenbart satsemeget på turisme. De lå bare ude midt i det hele, milevidt fra byer.

Omkring kl. 11.00 ankom vi til Cairo, hvor der var lidt smog p.g.a. forurening. Det var et kaos af biler, vogne med æsler foran, cyklister og fodgængere. Der kom bl.a. en cyklist med en stor plade brød, som han løftede op i luften med den ene hånd. Det så ret komisk ud. Vi så også biler, der simpelthen var højt belæssede med alt deres habengut. Det var faktisk livsfarligt at bevæge sig inde i gaderne.

Nogle steder kunne man se en utrolig fattigdom. Folk boede i faldefærdige huse – eller skure, hvor de boede sammen med deres dyr. Der lå også affald overalt, især langs Nilen. Der var også noget, som kaldes dødebyer, hvor folk havde bygget oven på gravene, fordi der ellers var alt for lidt plads til de mange mennesker.

Vi var først inde på det egyptiske museum, som var en stor oplevelse. Men der var næsten alt for mange

mennesker derinde. Vi havde en lokal guide med, som fortalte noget derinde fra. Vi gik også selv lidt rundt, bl.a. for at se Tutankhamons gravgods. Især hans guldmaske, som vejer 11 kg, var spændende at se. Han lå i 3 store kister. Den ene indeni den anden osv. Den inderste var af massivt guld – 110,4 kg, hvor der var påsat halvædelstene.

Efter museumsbesøget kørte vi til Giza pyramiderne, hvoraf man kan se de 2 fra byen, Kheops og Khefren pyramiden. Den 3. pyramide, Mykerinos, er kun 62 m høj og kan derfor først ses, når man kommer derhen. Kheops pyramiden blev bygget for ca. 5000 år siden, og det tog 20 år at bygge den. Den er i dag 137 m høj, og Khefren er 136,5 m høj. Det var et imponerende syn. Der var mange påtrængende sælgere, som det var svært at blive fri for. Bagefter så vi den store Sfinx, som ligger foran pyramiderne. Den er hugget ud af en kalkstensklippe. Den er 73 m lang og ca. 20 m høj. Den er også imponerende.

Omkring halv 4 kørte vi ud for at spise frokost på en egyptisk restaurant i udkanten af byen. Vi kunne se folk køre hjem fra arbejde i markerne. Det foregik på gamle kærrer.

På vej hjem skulle vi ikke køre i konvoj, men der var mange checkpoints. Vi var sent hjemme, ca. halv 1, for air condition anlægget på bussen gik i stykker, så de skulle bruge tid på at reparere det, og bagefter var der en af Falk Lauritsens andre busser, der var gået i stykker, så vi skulle have passagerne derfra med i vores bus. De var 10.

Det var en rigtig oplevelsesrig tur, men i dag er vi lidt trætte, så vi slapper af ved stranden. Hotellet har en privat strand, hvor man kan ligge gratis på deres liggestole. Vi giver dog lidt drikkepenge til ham, som kommer med måtterne.

De fejrer Ramadan for tiden og må derfor hverken spise eller drikke fra solopgang til solnedgang. Det må være hårdt her i varmen. Der er også ændrede åbningstider på mange ting under Ramadanen, derfor var vores program også lidt presset i går i Cairo. Når solen er gået ned, holder muslimerne fest, og der er hængt kulørte lamper op mange steder.

3.11.

Bjørn er blevet forkølet på grund af air condition anlægget, så han nyser en del.

I formiddags gik vi en lang tur ud til hotel Möwenpick, som Star Tour også har. Det ligger ca. 1 km fra ores hotel, helt ude ved vandet. Det er stor og flot, men en del dyrere end vores hotel. Vi gik langs vandet ud til flere andre hoteller, og på vej tilbage gik vi ud til et hotel på en lille ø – dvs. vi troede, det var et hotel, men det viste sig at være en arabisk villa – der er nogle hernede, som har penge. Der er vist 2% egyptere, som er meget rige, og ca. 8% hører til middelklassen, men omkring 40% lever under fattigdomsgrænsen, så der er store kontraster. Ude forbi Möwenpick lå der bl.a. et hotelområde, som hedder Paradiso eller noget i den retning, og der var en restaurant, som vist hedder Morgana – her var pænt. Vi gik godt et par timer. Heldigvis var der lidt vind, hvilket gjorde det behageligt at gå tur.

Om eftermiddagen lå vi ved poolen og slappede af.

Det er sidste dag i dag, men det har været en rigtig spændende og oplevelsesrig tur, hvor vi både oplevede pyramiderne og det frodige Luxor.