Tags: rejsebeskrivelse, Cochem, Mosel,                 Rejsebeskrivelse Tyskland, Riis Rejser

Forsiden

Byen Cochem ved Mosel. Slottet Reichsburg fra år 1100 i det fjerne           Edderkopblomst

Rejsebeskrivelse fra Mosel 5.-10. juli 2020

Vi tog på en busrejse med Riis Rejser, fordi det var en af de få ture, som blev gennemført denne sommer på grund af corona-krisen. Vi havde heller aldrig været ved Mosel, så vi syntes, det kunne være et godt valg, hvilket det også viste sig at være.

Da det var en af de allerførste ture med bus til Tyskland, var Uffe Dreesen, TV 2s Tysklandskorrespondent, med på turen de første 2 dage sammen med en fotograf. De skulle lave et indslag om, hvordan det var for danskere at være i Tyskland under corona-krisen.

Vores bus var næsten fyldt op, 48 personer fra hele landet. Vi fik at vide, at vi skulle bære mundbind i bussen, når vi kom til Tyskland. Desuden skulle vi altid have dem på, når vi gik ind i en butik eller en cafe samt på hotellet, men når vi sad ved bordet og spiste, måtte vi gerne tage dem af.

Vores guide hed Hanne. Hun var en erfaren og frisk guide.

Vi boede på Hotel Brixiade, som ligger flot lige ned til floden. Der skulle vi bo alle dagene. Vi havde udsigt op til nogle vinmarker.

Vinområderne ved Mosel er meget store, faktisk er de de 3. største i verden. De vigtigste druer er Riesling. 60% af hele vinområdet er beplantet med denne senmodne ædle hvidvinssort. Årsagen til dominansen af denne drue er dens særlige egnethed til dyrkning på de stejle skråninger i Cochem området. Stokkene plantes mest på sydvest-skråninger. De spejler sig i vandet, som så kaster mere lys og varme op. De øverste druer får mest sol og bliver de bedste.

Der lå en del turbåde i floden, men de var vist ikke i gang allesammen. Der er ikke så mange turister, som der plejer at være på den her tid af året.

Der var udflugter næsten hver dag, så vi fik rigtigt set området, som er virkelig flot.

Cochem er en turistby, hvor der er masser af hoteller og restauranter, for der kommer også mange flodkrydstogtbåde dertil, når der er normale tilstande, for der sejler ikke ret mange der nu.

Cochem er en meget gammel by, måske fra omkring 800-tallet. Der er nogle rigtigt flotte og gamle bygninger med bindingsværk og skifertage. Det bruger de meget, for skifer findes i bjergene i området. Skiferpladerne sættes fast med kobbersøm, efter der er boret 2 huller i pladen.

Flodpram på Mosel                                                                                             Torvet i Cochem

På grund af den smukke beliggenhed ved Mosel begyndte der at komme lidt turister i starten af det 19. århundrede, først engelske kunstnere. I 1930'erne udviklede det sig til et turistområde.

Den første dag var der byrundtur. Den startede med gåtur over broen for at komme hen til gågaderne og hyggelige torvepladser. Efter rundvisningen var vi på egen hånd indtil kl. 12, hvor vi mødtes i en vinkælder lidt oppe ad bjerget, hvor vi smagte deres egen vin fra vinmarkerne samt fik godt tysk brød med tapas til. Det smagte godt. Vi købte en flaske Riesling til at tage med hjem.

Derefter gik vi helt op til borgen Reichsburg fra omkring år 1100, som ligger flot halvvejs oppe på bjerget, i en højde af ca. 154 m over havet. Der lå vinmarker hele vejen omkring borgen. Der var en flot udsigt deroppefra. Vi gik ikke ind i borgen, men gik nedad en anden sti, som der ikke gik ret mange på. Vi endte nede i byen, hvor vi gik hen på en cafe og fik en cappuccino. Vejret var fint, omkring 20 grader og mest sol. Vi skulle skrive vores navn og telefonnummer på en seddel. Det er vist for de kan spore folk, som har været i nærheden af corona-smittede. Det skulle man faktisk på alle cafeer.

Flot udsigt fra borgen ud over byen Cochem med floden Mosel.

Der var buffet på hotellet hver aften, så det var dejligt.

Vi gik altid tur om aftenen, for vejret var rigtigt godt.

En anden udflugt gik til et stensliberi, som lå lidt oppe i bjergene. Vi kørte først et stykke langs Mosel, hvor vi så en af sluserne. Dem har de flere af. Mosel har sit udspring i den sydlige del af Vogeserbjergene i Frankrig og ender sit udløb i Rhinen. Moselregionen er Tysklands ældste vinregion og det største område, hvor vinen dyrkes på stejle skråninger. Floden er 545 km lang.

Da vi kom længere væk fra floden, var der skov og marker med blandt andet korn og majs. En del af markerne var høstet.

Modne kornmarker i baglandet af Mosel                                                        Stensliberi

Vi kørte ca. halvanden time på små veje, inden vi kom til det stensliberi, vi skulle ind at se. Der er mange stensliberier i det område. Vi skulle deles op i 2 grupper. Vi var i den første gruppe, som fik forklaret processen, mens den anden gruppe gik rundt og kiggede på udstillingen af sten og smykker, man kunne købe.

Mosaikvæg i Cochem

Bagefter kørte vi ned til byen Idar, hvor vi holdt frokostpause.

Efter frokost kørte vi til byen Zell, som ligger flot ved Mosel floden, med et indbyggertal på ca. 4.500 mennesker. Der ligger vinmarkerne helt ned til kanten af vejen og op til folks huse. Vi var oppe at gå ved kanten af en vinmark.

Der var mange flotte bindingsværkshuse og masser af blomster i altankasser og krukker. Det bruger de meget her ved Mosel. Klimaet er også godt til blomster, for det blæser ikke så meget, og der er lidt lunere end i Danmark. Vi kunne dog se, der var ret tørt, for græsplænerne så visne ud.

Vi fik faktisk set en del flotte byer langs Mosel, for en anden dag kørte vi til Bernkastel. Vi kørte langs Mosel det meste af tiden, noget af tiden ad snoede veje. Vi gjorde et par stop undervejs, bl.a. ved en vinmark, hvor vi kunne se en slags maskine, som kørte på tandhjul mellem vinrankerne og transporterede vindruerne ned ad skråningerne i en lille vogn, så plukkerne ikke behøvede at bære dem ned i kurve.

Vi ankom til byen Bernkastel godt halv 11. Der fik vi tid på egen hånd indtil kl. 13. Der er faktisk 2 byer, på den ene side af broen hedder den Kues og på den anden side Bernkastel. Vi var kun i Bernkastel, men det er vist også den flotteste by. Det er en af de flotteste byer ved Mosel, med rigtigt mange bindingsværkshuse inde på torvet og i sidegaderne. Der var også et meget smalt hus.

Forbi det smalle hus var der en smal gade, som gik op til vinmarkerne. Den gik vi henad og opdagede, at der gik trapper op mellem vinmarkerne. Der var plantet roser ved nogle af vinrankerne. Det skyldes, at hvis der går utøj i roserne, vil der sikkert også gå noget i vinstokkene, så man håber på at kunne forhindre det ved måske at sprøjte vinstokkene. Man vander ikke vinmarkerne, så de kan godt tåle tørke, for der er ret tørt her nu.

Høsten starter sidst i august og varer omkring 3 uger. Tidspunktet kan dog variere alt efter vejret.

Vi gik omkring 200 m op til en cafe, som hed Schützenhaus. Der var en flot udsigt ned over byen og op til bjergene, som var fra 250 til 300 m høje. Vi satte os ude ved kanten, så vi kunne kigge ned over byen og købte et glas mousserende Riesling vin samt en kop kaffe. Det var hyggeligt. Der var blevet ret varmt, næsten 26 grader.

De særprægede gader og huse i Bernkastel

Torvet i Bernkastel                                                                                               Langs vinmarker op til den højtliggende Cafe Schützenhaus

Da vi kom ned på torvet, gik vi en tur op ad de små gader med masser af restauranter.

Da vi kom tilbage til Cochem senere på eftermiddagen, blev vi sat af inde i byen og gik hen på en hyggelig fortovscafe, hvor vi fik kaffe og kage, mens vi nød det lune vejr.

Da vi gik tilbage til hotellet, så vi, at der lå 2 flodkrydstogtskibe i byen. Det ene sejlede afsted, mens vi sad der. Det var fra Schweiz.

Efter aftensmaden gik vi tur som sædvanligt. Der var over 20 grader, så det var rigtigt dejligt at være ude. Vi satte os også lidt på en bænk indtil halv 10. Det var flot at se et rødligt skær bagved borgen af solnedgangen.

Vi skulle allerede op halv 6, da vi skulle hjem om fredagen, for der var lang vej hjem. Heldigvis gik det fint uden ret meget kø. Der er vist heller ikke så meget trafik på motorvejene endnu, fordi mange mennesker holder ferie hjemme i år.

Vejret længere nordpå var ikke så godt, omkring 16 grader og overskyet.

Vi skulle skifte bus i Hylkedal ved halv 7 tiden, så vi var hjemme omkring kl. 22, efter en dejlig ferie.                                                                                                       Trier.Tysklands ældste by. Byporten Porta Negra fra romertiden.