Tags: rejsebeskrivelse fra holland, tulipaner Keukenhof,    Rejsebeskrivelse Holland,Amsterdam, Delden, Giethorn, Nilles rejser

  Tilbage til    

  Forsiden                                                                                         

                                                                                                                                                                                  

     

    Keukenhof, verdens største blomster/tulipanpark - 32 hektar.              De smalle huse i Amsterdam. man betalte ejendomsskat efter bredden.

     KLIK HER for at gøre billedet stort

 

Rejsebeskrivelse fra Holland 12.-16. april 2024

 

Vi havde i flere år ønsket at komme til Holland i april for at se alle de flotte tulipaner i blomst, især verdens største blomsterpark Keukenhof, så det besluttede vi os for at gøre i år. Vi valgte en 5-dages busrejse med Nilles, for de har rigtigt mange rejser til Holland.

 

Fakta om Holland

 

Holland er lidt mindre end Danmark, men har et indbyggertal på næsten 17 mio., så det er et af verdens tættest befolkede land.  Det skyldes bl.a., at der i Holland bor mange mennesker fra de tidligere kolonier, som Holland har haft mange af forskellige steder i verden. Mange hollændere stammer for eksempel fra Indonesien og Surinam, som engang var hollandske kolonier.

 

Holland er for mange lig med vindmøller og smukke, farverige tulipanmarker. Det lavtliggende land, der af samme grund også kaldes Nederlandene, er kendt for sine cykelvenlige gader samt rækken af vigtige malere, som har haft stor indflydelse på malerkunstens historie.

 

I hovedstaden Amsterdam bor der ca. 1 mio. mennesker.

 

Fredag 12. april - Afrejse

 

Vores rejse startede fredag morgen 7.10 fra Musikkens Hus i Aalborg, og der var opsamling ned gennem Jylland. Vi var i alt 39 med på turen. Vores rejseleder hed Lene og chaufføren Hardy. 

 

Det var en lang tur, men vi skulle også ind at spise morgenmad i Hedensted og frokost i Neumünster. Desuden var der kø flere steder på grund af vejarbejde, så vi var først i Delden kvart i 9, så vi skulle direkte ind til spisning. Vi sad sammen med 2 par fra Hjørring, som var meget flinke.

 

Lørdag 13.april - Orkidepark m.m.

 

Vi skulle først køre kl. 9, så vi kunne nå at gå en lille tur efter morgenmaden. Vi kom forbi nogle haver, hvor både paradisæbletræer, magnolia, æbletræer og rododendron var sprunget ud. Det er flere uger før end i Danmark.

 

Vejret var fint, sol og 16 grader om morgenen, og senere kom temperaturen op på over 20 grader, så det var perfekt.

 

Lene fortalte lidt om Holland på vejen. Der bor næsten 17 mio. mennesker på et areal på størrelse med Jylland, så der er tæt befolket. Der bor dog ikke så mange i det område, hvor vi kørte i dag, for det er et landbrugsområde. Landbrugsjord er mange gange dyrere end i Danmark, fordi der ikke er så meget af det. Det er en af grundene til, at en del hollandske landmænd er flyttet til Danmark.

 

For at få mere land har man inddæmmet 20% hav. En trediedel af Holland ligger under havoverfladen. Der er meget, meget fladt, og sikkert derfor er der masser af cyklister, og masser af cykelstier.

 

Vi kørte først til den store Orkidepark Pantropica i nærheden af Giethoorn. Undervejs så vi en del tulipanmarker med masser af tulipaner, som snart skal høstes, dvs. hovederne bliver kappet af, for det er løgene, man bruger til salg til rigtigt mange lande. Vi var heldige med det her tidspunkt for turen, for nogle gange er der nogle rejsende, som kommer for tidligt eller for sent, hvor hovederne allerede er kappet af tulipanerne.

 

         

     Fra Orkidepark Pantropica i nærheden af Giethoorn

    

         

 

Vi ankom til orkideparken efter ca. halvanden times kørsel. Det er et kæmpestort overdækket område med orkideer og tropiske træer og planter. Der var varmt derinde, tropisk klima. Udover orkideer og planter var der sommerfugle, papegøjer, aber, fisk, skildpadder, flotte flamingoer og lamaer. Restauranten derinde var flot udsmykket med ampler med kæmpestore hængepelargonier, fuchsia og andre planter. Desuden var der en lille dam med åkander, så der var bare flot og frodigt.

 

Vi var i parken i knap 3 timer. 

 

Bagefter kørte vi til Giethoorn, hvor vi skulle ud at sejle på kanalerne. Giethorn er en mindre by, hvor der ikke må køre biler. Al trafik foregår til fods, på cykel eller med båd på de mange kanaler, der er i byen. Man kalder byen for Hollands Venedig. 

 

         

     Giethorn er en mindre by, hvor der ikke må køre biler. Den har mange kanaler.

 

Der kommer rigtigt mange turister til byen, omkring 26.000 pr. dag. Vi var ude at sejle på kanalerne en times tid. Vi var allesammen i den samme båd, en eldrevet båd med overdække. Det gik nogle gange med sneglefart på grund af de mange både. Der er ensretning, for ellers ville der blive trafikpropper. Nogle kunne dog ikke helt finde ud af det.

 

Når børnene kommer op i de højere klasser, kan de ikke gå i skole i byen, men må cykle til en større by, måske 10-12 km væk. Hvis de vil læse videre, skal de også til en større by, men mange vender tilbage efter studierne eller når de bliver pensionister.

 

Man må ikke sætte stakit ud mod kanalen. For at skærme lidt af mod nysgerrige blikke, planter en del mennesker træer i espalier foran vinduerne. Dem så vi rigtigt mange af.

 

Efter sejlturen kørte vi hjemad. Dog kørte vi først igennem Staphorst og Rouveen, to meget specielle landsbyer og med en meget speciel byggestil. 

     

 

Gårdene/husene er meget lange, fordi der ofte blev bygget et nyt hus i forlængelse af det første, som regel med stråtag. De er meget maleriske, tit med grønne skodder. ( Se billedet til højre)

Folk er strengt religiøse (ortodoks calvinistiske) og et bevis på, at den hollandske træsko ikke kun er en souvenir, men benyttes som fodtøj den dag i dag. Vi så et par enkelte mennesker gå rundt i deres traditionelle dragter. Calvinisme er en protestantisk trosretning og er opkaldt efter franskmanden Jean Calvin, som levede i 1500-tallet.

 

Vi spiste klokken 7 og fik carpaccio til forret, svinekæber til hovedret og en dessert med mascarpone. Vi fik rigtigt godt mad hver aften, faktisk gourmet mad.

 

Efter aftensmaden gik vi en tur på godt en halv time - ca. kl. halv 9. Vi gik på cykelstien, for der var ingen fortov, men skulle passe på cyklister, især da det begyndte at blive mørkt ved 9-tiden. Mange har el-cykel, så man hører dem ikke, og de har fart på. Der var pragtfuldt vejr, 20 grader.

 

Søndag 14. april - Keukenhof

 

I dag skulle vi køre ca. 140 km for at komme til Keukenhof, verdens største blomsterpark. Den ligger nær Lisse, ikke så langt fra Amsterdam. Undervejs så vi mange udsprungne træer , og da vi kom til Lisse, så vi en del store tulipanmarker med masser af forskellige farver tulipaner. De var rigtigt flotte.

 

Vejret var fint, da vi kom til Keukenhof, sol og 14 grader, så det var lidt køligere end i går.

   

    Keukenhof med 7 mio. tulipaner og 800 forskellige slags. Blomsterparken er 32 hektar stor.

 

Keukenhof betyder køkkenhave. Den er 32 hektar stor. Parkens navn refererer til dengang, det var en køkkenhave ved Jacoba van Beierens slot i 1400-tallet. I forrige århundrede lod baron og baronesse van Pallandt en park indrette i engelsk stil, og det er den park, der i dag er grundlaget for Keukenhof.

 

         

 

         

                                                                                                                                Tulipanmarker på vej ud til Keukenhof

 

Vi havde 3 timer til besøget derinde. Der var ekstremt mange mennesker derinde, bl.a. fordi det var søndag, og den er kun åben 8 uger om året, fra sidst i marts til midt i maj. Der er plantet 7 mio. tulipaner og 800 forskellige slags. Det er meget flot arrangeret.

 

Vi kørte hjemad kl. 2, men på hjemvejen kørte vi først hen til en bod ved vejen, hvor vi kunne købe tulipanløg og andre løg. Derefter kørte vi videre til en gård, hvor de havde osteri og lavede hollandske træsko. De havde 120 køer, som de fik mælk fra til ostene. Det var nogle meget gemytlige mennesker, som forklarede produktionen. Vi fik også smagsprøver på mange forskellige oste. Der var en stor butik, hvor man kunne købe mange forskellige ting ud over oste og træsko.

 

Klokken 9 gik vi en tur. Vi nåede ind til Deldens byskilt, men vendte så om, for der var mørkt.  

 

Tirsdag 15. april - Amsterdam

 

Vi skulle køre halv 9 for at køre til Amsterdam. Vejret var nogenlunde i starten, men da vi kom til Amsterdam efter et par timer, begyndte det at regne, og det blev værre efterhånden. 

 

Vi blev sat af i nærheden af banegården og skulle gå op til det sted, hvor vi skulle starte vores kanalsejlads. Vi havde dog først godt halvanden time på egen hånd, for Lene måtte ikke guide os rundt i byen. De har ændret reglerne. Men hun gik med os op til en central plads gennem gågaden, Damm, hvor bl.a. kongeslottet lå. 

    

        

     Ved den centrale udflugtshavn.                                                                     Læg mærke til krogen øverst oppe, man hejste møbler etc. op med den.

 

Vi fulgtes med et par fra Haverslev, og efter at have gået et lille stykke bestemte vi os for at gå ind på en cafe for at få en cappuccino. Det var hyggeligt. 

 

Man skulle passe meget på cyklisterne, for de cykler meget hurtigt. Der er rigtigt mange cykler i Amsterdam, faktisk flere end der er indbyggere, så det er et problem at finde parkering til dem. Derfor er der også blevet bygget et cykelparkeringshus.

 

Mange steder er husene meget smalle og høje. Det er for at spare ejendomsskat, for man betaler efter bredden af huset. Vi kunne se, at der hang en krog foroven på huset, og huset hælder lidt. Krogen bliver brugt til at hejse møbler op den vej, og hældningen bevirker, at man ikke ridser facaden ved møbelhævningen, og der ikke løber vand ned ad facaden.

 

Vi var tilbage ved båden kl. 1 og startede sejlturen rundt på flere kanaler. Der var en båndoptager, som fortalte om husene og kanalerne på dansk. De første kanaler blev gravet i 1600-tallet. Og i 2010 blev det halvmåneformede kanalbælte optaget på Unescos verdensarvliste.

 

         

                                                                                                                                Mange husbåde ligger langs kajerne 

   

         

     En af de utallige broer.                                                                                    Jernbanegården i Amsterdam   

 

Der er godt 1500 broer i Amsterdam, så det er rigtigt mange.

 

De har sat nogle jernstænger op ved kanten af kanalerne for at forhindre biler i at falde i kanalen. Men på trods af det ryger der 3 i kanalen om ugen.

 

Vi så nogle ret skæve huse. Det skyldtes, at man fjernede vandet omkring de pæle, husene stod på, og så rådnede pælene, fordi der kom luft til dem.

 

Vi kom også igennem nogle sluser, men de var ikke i brug i dag. Det var en flot sejltur, også med de mange lysegrønne træer.

 

Der lå en del husbåde langs kanten. De blev i starten brugt for at løse boligmanglen, men nu er de meget attraktive og dyre. Man betaler både skat, el og vand ligesom for en lejlighed eller hus.

 

Vi sejlede en time og havde bagefter 2 timer til rådighed. Det begyndte at regne meget, så vi gik ind i et stormagasin, hvor der var restauranter og cafeer på 5. sal. Der fik vi en kop kaffe og et stykke æbletærte, som Holland også er kendt for. Derefter gik vi lidt rundt og så nogle af de dyre mærkevarer. Der var kun dyre mærker, Gucci, Louis Vuitton m.m.

 

Inden vi gik tilbage til mødestedet ved båden, gik vi en lille tur op i en lille gade i udkanten af Redight  District, men vi så dog ikke de prostituerede i vinduerne, som området ellers er kendt for. Men der var mange forskellige små sex-butikker, coffee shops (hvor de ryger hash) og cafeer af mange nationaliteter.                                                                                                                                                        Redlight  District - her coffie shop

 

Tirsdag 16. april - Hjemrejse

 

Vi skulle allerede køre kl. 7. Det regnede fra morgenstunden, og der var kun 8 grader. Der var regnvejr af og til undervejs og højst 10 grader hele vejen hjem. Der var dog mere opklaring, da vi kom til Danmark. Der var ikke særligt meget kø i Tyskland, kun omkring Hamborg.

 

Vi var inde i Otto Duborg en times tid, og derefter kørte vi til Kløver Es i Hellevad, hvor vi spiste meget sen frokost - klokken halv 4.

 

Vi var i Aalborg kl. halv 10 om aftenen efter en lang dag. Men det har været en rigtig god tur, og med gode rejsefæller og en dygtig guide Lene og ligeledes chaufføren Hardy.

 

 

                                                                                             

                                                                                                              Jytte og Bjørn Larsen

                                                                                                                          Aalborg

                                                                                                             

  Tilbage til 

  Forsiden